Skriftlig spørsmål fra Dag-Inge Ulstein (KrF) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:2754 (2021-2022)
Innlevert: 29.08.2022
Sendt: 30.08.2022
Besvart: 05.09.2022 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Dag-Inge Ulstein (KrF)

Spørsmål

Dag-Inge Ulstein (KrF): Kan fylket innføre et samarbeid om sone billett med private ekspressbuss-selskap på utvalgte strekninger der det ikke blir kjørt egne fylkeskommunale ruter, eller må fylket for å kunne gi likt tilbud i heile fylket, både økonomisk og for å sikre sammenhengende rutenett, opprette eigne bussruter som skal gå i konkurranse med private, og hvordan mener statsråden dette kan løsest på en måte som sikrer et best mulig og likeverdig kollektivtilbud i distriktene, og vil statsråden gjøre tiltak som sikrer det?

Begrunnelse

Ved samordning av kollektiv-tilbudet i Vestland fylke, mellom de to gamle fylka, har det kommet opp en problemstilling om mulighetene fylket har til å støtte / kjøpe billigere billetter på ekspressbussruter.
Særlig i gamle Sogn og Fjordane har det vært slik at fylkets egne busser og de private ekspressbussene har utfylt hverandre med korrespondanser og ikke kjørt dobbelt i konkurranse på same strekninga. Dette er en samfunnsøkonomisk og klimamessig fordel, særlig i distrikt med spredt bosetting og mindre kundegrunnlag.
Nå viser det seg imidlertid at fylket ant. ikke har lov til å gjøre det på denne måten. I forbindelse med innføring av felles sonebillettsystem i nye Vestland fylke foreslår derfor administrasjonen å ta vekk ordninga for de strekningene som er omfattet i Hordaland, i stedet for å innføre ordningen i Sogn og Fjordane.
Det høyrer også med i saka at det, utenom økonomisk fordyrande løysing med dobbelkøyring, er svært krevjande å rekruttere nok sjåførar. Samfunnet vil derfor på mange måtar tene stort på å få til ei fornuftig samordning av ressursane.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Fylkeskommunene og Oslo kommune er ansvarlig for den lokale kollektivtransporten i fylket. De yter tilskudd til lokale ruter med buss, båt (unntatt riksveiferjer), trikk, T-bane og bybane. Fylkeskommunen bestemmer omfanget av rutetilbudet og fastsetter takstsystemet i sitt fylke.
Fylkesgrensekryssende bussruter – ekspressbusser – mottar som hovedregel ikke offentlig tilskudd, men drives på kommersielt grunnlag.
Fylkeskommunene kan inngå avtaler med ekspressbusselskaper som supplement til det offentlige busstilbudet. Dersom fylkeskommunene vil kompensere private ekspressbusselskap for krav om bestemte takster eller takstsamarbeid skal dette skje etter åpne prosesser. Som hovedregel skal kompensasjon fastsettes i avtale. Fylkeskommunen kan også, innenfor gjeldende rammeverk fastsette takstbestemmelser som gjelder for alle operatører innenfor et geografisk område.