Dag-Inge Ulstein (KrF): Kan fylket innføre et samarbeid om sone billett med private ekspressbuss-selskap på utvalgte strekninger der det ikke blir kjørt egne fylkeskommunale ruter, eller må fylket for å kunne gi likt tilbud i heile fylket, både økonomisk og for å sikre sammenhengende rutenett, opprette eigne bussruter som skal gå i konkurranse med private, og hvordan mener statsråden dette kan løsest på en måte som sikrer et best mulig og likeverdig kollektivtilbud i distriktene, og vil statsråden gjøre tiltak som sikrer det?
Begrunnelse
Ved samordning av kollektiv-tilbudet i Vestland fylke, mellom de to gamle fylka, har det kommet opp en problemstilling om mulighetene fylket har til å støtte / kjøpe billigere billetter på ekspressbussruter.
Særlig i gamle Sogn og Fjordane har det vært slik at fylkets egne busser og de private ekspressbussene har utfylt hverandre med korrespondanser og ikke kjørt dobbelt i konkurranse på same strekninga. Dette er en samfunnsøkonomisk og klimamessig fordel, særlig i distrikt med spredt bosetting og mindre kundegrunnlag.
Nå viser det seg imidlertid at fylket ant. ikke har lov til å gjøre det på denne måten. I forbindelse med innføring av felles sonebillettsystem i nye Vestland fylke foreslår derfor administrasjonen å ta vekk ordninga for de strekningene som er omfattet i Hordaland, i stedet for å innføre ordningen i Sogn og Fjordane.
Det høyrer også med i saka at det, utenom økonomisk fordyrande løysing med dobbelkøyring, er svært krevjande å rekruttere nok sjåførar. Samfunnet vil derfor på mange måtar tene stort på å få til ei fornuftig samordning av ressursane.