Skriftlig spørsmål fra Terje Halleland (FrP) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:2793 (2021-2022)
Innlevert: 02.09.2022
Sendt: 02.09.2022
Besvart: 06.09.2022 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Terje Halleland (FrP)

Spørsmål

Terje Halleland (FrP): Stortinget har vedtatt fritak i bomringen for kjøretøy på biogass. Nå har det kommet forslag til hvordan dette kan administreres.
Hvordan vil statsråden følge opp saken lokalt inn mot fylker og kommuner for å ivareta Stortingets vedtak?

Begrunnelse

Stortinget vedtok 9. juni 2022 en likestilling mellom biogass, el og hydrogen.
I vedtaket ber Stortinget regjeringen snarest følge opp vedtaket om et obligatorisk takstfritak for biogasskjøretøy på strekninger som er finansiert av bompenger, gjeldende fra 1. januar 2023.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Som ledd i oppfølgningen av anmodningsvedtak 35 punkt 8, 2. desember 2021 og senere anmodningsvedtak nr. 757, 10. juni 2022, har Statens vegvesen på oppdrag fra Samferdselsdepartementet, opprettet en egen takstklasse for alle gassdrevne kjøretøy i takstgruppe 2 (tunge kjøretøy) i AutoPASS, jf. omtalen av anmodningsvedtak 35 punkt 8 i Prop. 111 S (2021-2022) Nokre saker om veg, særskilde transporttiltak og transport i byområda mv. Med en egen takstklasse for alle tunge gassdrevne kjøretøy kan gasskjøretøy identifiseres og prises som en egen takstklasse. Det er lagt opp til at en slik ordning først og fremst brukes i byområder der det allerede i dag er mulighet for et takstsystem med tids- og miljødifferensierte takster, jf. veglova § 27 andre ledd.
Fritak for tyngre gassdrevne kjøretøy ble gjennomført i bomstasjonene i og rundt Oslo fra 1. september 2022 i forbindelse med takstendringer i Oslopakke 3. Andre bompengefinansierte bypakker med et miljødifferensert takstsystem må først ha et lokalpolitisk vedtak, før den nye takstklassen kan etableres og et fritak for denne gruppen kjøretøy kan gjelde.