Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.
Dokument nr. 15:2797 (2021-2022) Innlevert: 02.09.2022 Sendt: 02.09.2022 Besvart: 13.09.2022 av forsknings- og høyere utdanningsminister Ola Borten Moe
Sivert Bjørnstad (FrP): Under overskriften "Vi lanserer ny visuell profil for å spare kostnader og kommunisere mer effektivt" presenterer Forskningsrådet sin nye grafiske profil på sin hjemmeside, 1. september i år. "Investeringen i ny profil skal gjøre det enklere å forstå hvem vi er" heter det videre i saken. Mener statsråden at dette er fornuftig bruk av skattebetalernes penger, og er ikke dette penger som heller kunne gått til forskning - som er Forskningsrådets primæroppgave?
Ola Borten Moe: Jeg har forelagt spørsmålet for Forskningsrådet som opplyser at de over tid har brukt store ressurser på å vedlikeholde flere profiler og merkevarer for ulike tiltak og program. Forskningsrådet har derfor brukt 6,2 millioner kroner til en helhetlig og samlende visuell profil. Forskningsrådet mener at investeringene i ny profil vil lønne seg raskt og anslår at de vil kunne spare tre millioner kroner årlig på design og kommunikasjonsaktiviteter. De legger også vekt på at en ny visuell profil vil styrke og effektivisere dialog med forskningsmiljøer og allmennheten. Jeg mener at det er Forskningsrådet som selv best vurderer tiltak for å styrke og effektivisere sin dialog med forskningsmiljøer, allmennhet og nye brukergrupper. For øvrig er jeg opptatt av effektiv og god drift i Forskningsrådet.