Skriftlig spørsmål fra Mona Fagerås (SV) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:2824 (2021-2022)
Innlevert: 05.09.2022
Sendt: 06.09.2022
Besvart: 13.09.2022 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Mona Fagerås (SV)

Spørsmål

Mona Fagerås (SV): Det vil være mulig å realisere Arna-Stanghelle både raskere og rimeligere dersom de statlige midlene kan brukes fritt til både vei og bane viser utredninger fra Statens vegvesen. Bakgrunnen er at en felles utbygging vil gi samordningsgevinster både i form av tid og penger spart, og anslaget på mulig innsparing er foreløpig på hele 4 milliarder kroner.
Vil statsråden sørge for at midlene kan brukes fritt for å for eksempel framskynde jernbane og rassikring, og samtidig spare store pengesummer?

Begrunnelse

I fjor fikk SV gjennomslag for å sikre framdriften for jernbaneutbyggingen mellom Arna og Voss i budsjettavtalen med regjeringen. Prosjektet er også svært høyt prioritert av Jernbanedirektoratet, som et av de klart viktigste jernbaneprosjektene i landet.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Ved å gjennomføre det aktuelle prosjektet som et fellesprosjekt mellom Statens vegvesen og Bane NOR, der vei og bane er lagt i et felles tunnelsystem, har Statens vegvesen tidligere vurdert det slik at kostnadene kan reduseres med om lag 4 mrd. kr sammenlignet med å gjennomføre dette som to separate prosjekt. Denne innsparingen er allerede innarbeidet i prosjektkostnadene som er oppgitt i Nasjonal transportplan (2022-2033). Til grunn for vurderingen ligger en forutsetning om helhetlige kontrakter som inneholder både vei- og jernbaneelementer, og ikke sektorspesifikke kontrakter. De største gevinstene er altså knyttet til samordning av byggingen gjennom felles tunnelsystem for vei og bane og kontrakter/felleskontrakter.
Jeg er også kjent med at Statens vegvesen og Bane NOR gjennomfører vurderinger knyttet til en forutsetning om en mer rendyrket prosjektorganisasjon, der budsjettering, kontraktsoppfølging og regnskapsføring gjennomføres i sin helhet i Statens vegvesen, som prosjekteier. Statens vegvesen vil gjennomføre videre utredninger av potensialet for ytterligere kostnadsreduksjoner gjennom blant annet slike effektiviseringstiltak, innenfor rammebetingelsene som er gitt i økonomireglementet og bevilgningsreglementet. Jeg vil vurdere disse problemstillingene nærmere når det foreligger et tilstrekkelig grunnlag fra Statens vegvesen.