Tor André Johnsen (FrP): Vil finansministeren sørge for at dagens ordning med halv pris på Rv3/25 og bomfritak på gamle Rv3/25 mellom Løten og Elverum og gamle E6 mellom Hamar og Brumunddal videreføres, eller vil ministeren skru på bommene og påføre bilistene ekstra unødvendige kostnader og lokalbefolkningen langs lokalvegene ekstra støy, trafikk, ubehag og trafikkfarlige situasjoner?
Begrunnelse
Da 4-felt E6 gjennom Hedmark og Rv3/25 fra Elverum til Løten var ferdig utbygd ble det masse protester mot bompenger på gamle E6 mellom Hamar og Brumunddal og gamle Rv3/25 mellom Løten og Elverum. Folk flest kjørte lange omveier for å unngå å betale bompenger på lokalvegene. Det er fullt forståelig, for det er ingen logikk i at de som ikke bruker eller trenger de nye motorveien skal betale bompenger for å kjøre på gamle og dårlige fylkesveier.
Dette resulterte i enormt mye trafikk i boliggater, forbi skoler og barnehager hvor det absolutt ikke er bra med gjennomgangstrafikk og det heller ikke er lagt til rette for mye trafikk. Økt trafikk førte også til redusert trafikksikkerhet på lokalvegene.
Løsningen på problemet og protestene mot bompenger på lokalvegene var enkelt. Det var å innføre bomfritak på gamle E6 mellom Hamar og Brumunddal. Videre sørget vi for halv pris på den nye trygge og sikre 4-felt Rv3/25 og bomfritak på gamlevegen mellom Løten og Elverum.
Bomfritak ga umiddelbart positive resultater. Bilistene sluttet å kjøre alle mulige omkjøringsveier, de sluttet å kjøre i boliggater og trafikken gikk fint på gamle E6 og gamle Rv3/25. FrP sørget for at bomfritaket ble videreført også etter at vi gikk ut av regjering. Heldigvis så sørget også dagen regjering for å videreføre bomfritaket. Men det er stor usikkerhet for om halv pris på nye rv3/25 og bomfritaket på gamle Rv3/25 og game E6 videreføres. Dagens ordning fungerer meget bra, så det er ingen ting som tilsier at det er klokt å skru på bomstasjonene. All logikk og fornuft tilsier at bomfritaket må videreføres.