Skriftlig spørsmål fra Hege Bae Nyholt (R) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:2883 (2021-2022)
Innlevert: 13.09.2022
Sendt: 13.09.2022
Besvart: 22.09.2022 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Hege Bae Nyholt (R)

Spørsmål

Hege Bae Nyholt (R): Hva er det oppdaterte kostnadsanslaget for utbyggingen E6 Moelv - Øyer, og er eventuell økning planlagt dekket gjennom mer bompenger eller gjennom økt statlig pengebruk?

Begrunnelse

Den 43 kilometer lange strekningen E6 Moelv - Øyer er planlagt bygget ut til firefelts motorvei med 110 km/t. Det vil øke kapasiteten langt utover dagens behov på strekningen. Det innebærer også at ny veitrasé, inkludert en ny bro, vil bli bygget tvers gjennom Lågendeltaet naturreservat ved Lillehammer. Det hele skal finansieres gjennom et svært høyt bompengenivå.
I bompengeproposisjonen for den 43 kilometer lange strekningen var antatt kostnad for veiutbyggingen anslått til rundt 11,3 mrd. kroner (2019-kroner). Av dette var rundt 5,8 mrd. tenkt finansiert gjennom statlige bidrag, mens resten skulle komme fra bompenger. På egne nettsider i informasjon om utbyggingen skriver Nye Veier den 13. september 2022 at prosjektet «er kostnadsberegnet til ca. 11 milliarder kroner», altså samme kostnadsanslag som i bompengeproposisjonen.
Siden 2019, da prosjektet ble vedtatt av Stortinget, har det imidlertid vært en kraftig prisvekst både på bygg- og anleggstjenester og på byggematerialer. Flere store samferdsels- og infrastrukturprosjekter har fått oppdaterte kostnadsanslag og er blitt dyrere enn ventet.
Nye Veier har selv ikke gått ut med noe nytt estimat for akkurat dette prosjektet. Men siden selskapet bekrefter i lokalavisen GD på Lillehammer at byggingen kan starte forholdsvis raskt, er det grunn til å anta at et oppdatert kostnadsanslag finnes.
Regjeringen har varslet store kutt i samferdselsinvesteringer de neste årene. Da er det interessant hvor mye penger det er mulig å spare ved å droppe eller i alle fall nedskalere et nødvendig prosjekt gjennom et naturreservat.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Utbyggingsansvaret for ny E6 fra Kolomoen til Øyer ble gitt til Nye Veier AS som en del av selskapets oppstartsportefølje i 2016. Første utbyggingsetappe fra Kolomoen til Moelv er gjennomført og ny E6 har allerede gitt store forbedringer med vesentlige reisetidsreduksjoner og redusert risiko for alvorlige trafikkulykker.
Staten, ved Samferdselsdepartementet, og Nye Veier har inngått vegutbyggingsavtale for videre utbygging av sammenhengende E6 fra Moelv til Øyer. Utbyggingen skal delfinansieres med bompenger, og bompengeproposisjon for strekningen er vedtatt i Stortinget.
Vegutbyggingsavtalen som er inngått har en fastpris med estimert utbyggingskostnad på 14,3 mrd. kr (indeksjustert fra opprinnelig 11,3 mrd. 2019 kr). Avtalen regulerer hvordan kostnadsøkning og kostnadsbesparelse skal håndteres. Finansiering av strekningen E6 Moelv – Øyer ble vedtatt i Stortinget i forbindelse med behandling av Prop. 119 S (2018–2019). Bompenger skal dekke 48,5 prosent av estimert utbyggingskostnad.
Bompengeselskapet skal etter utbyggingsavtalen og bompengeproposisjonen dekke sin andel (48,5 prosent) av en eventuell kostnadsøkning opp til 10 prosent. Dette gjelder reelle kostnadsøkninger i prosjektet utover indeksjusteringer.
Før Nye Veier fikk ansvar for å gjennomføre utbyggingen, har kommunene lagt føringer på hvor ny vei skal gå gjennom vedtak av kommunedelplaner på strekningen. Nye Veier arbeider nå sammen med kommunene for å få på plass reguleringsplaner med detaljerte planer for utbyggingen. Det arbeides med å redusere arealbeslag og øke gjenbruk av eksisterende vei.
Nye Veier har valgt å dele strekningen E6 Moelv-Øyer i tre prosjekter; E6 Moelv - Roterud, E6 Roterud - Storhove og E6 Storhove – Øyer. Status og framdrift varierer noe mellom prosjektene. Selv om vegutbyggingsavtalene indeksjusteres blir selskapets økonomiske ramme ikke justert tilsvarende, og det er derfor behov for å se på nye og forenklede løsninger for utbygging av veistrekningene som selskapet har utbyggingsansvar for.
Nye Veier bearbeider prosjektene i flere omganger og gjennomfører nye tilbudskonkurranser dersom prisene på utbyggingene blir for høye. Kostnadseffektive løsninger med større grad av gjenbruk er viktig for å redusere arealinngrep og klimautslipp knyttet til utbyggingen. For kryssingen av Lågen, og Lågendelta naturreservat spesielt, er det tatt grep for reduksjon av brulengde, klimagassavtrykk, fysisk avtrykk, dyrkamarkbeslag og arbeider i reservatet i forhold til kommunedelplanen. Samtidig er økningen i trafikken i denne delen av landet relativt sterkt, og det er derfor også viktig at utbyggingen dekker framtidig behov slik at en unngår å måtte bygge to ganger.