Hege Bae Nyholt (R): Hva er det oppdaterte kostnadsanslaget for utbyggingen E6 Moelv - Øyer, og er eventuell økning planlagt dekket gjennom mer bompenger eller gjennom økt statlig pengebruk?
Begrunnelse
Den 43 kilometer lange strekningen E6 Moelv - Øyer er planlagt bygget ut til firefelts motorvei med 110 km/t. Det vil øke kapasiteten langt utover dagens behov på strekningen. Det innebærer også at ny veitrasé, inkludert en ny bro, vil bli bygget tvers gjennom Lågendeltaet naturreservat ved Lillehammer. Det hele skal finansieres gjennom et svært høyt bompengenivå.
I bompengeproposisjonen for den 43 kilometer lange strekningen var antatt kostnad for veiutbyggingen anslått til rundt 11,3 mrd. kroner (2019-kroner). Av dette var rundt 5,8 mrd. tenkt finansiert gjennom statlige bidrag, mens resten skulle komme fra bompenger. På egne nettsider i informasjon om utbyggingen skriver Nye Veier den 13. september 2022 at prosjektet «er kostnadsberegnet til ca. 11 milliarder kroner», altså samme kostnadsanslag som i bompengeproposisjonen.
Siden 2019, da prosjektet ble vedtatt av Stortinget, har det imidlertid vært en kraftig prisvekst både på bygg- og anleggstjenester og på byggematerialer. Flere store samferdsels- og infrastrukturprosjekter har fått oppdaterte kostnadsanslag og er blitt dyrere enn ventet.
Nye Veier har selv ikke gått ut med noe nytt estimat for akkurat dette prosjektet. Men siden selskapet bekrefter i lokalavisen GD på Lillehammer at byggingen kan starte forholdsvis raskt, er det grunn til å anta at et oppdatert kostnadsanslag finnes.
Regjeringen har varslet store kutt i samferdselsinvesteringer de neste årene. Da er det interessant hvor mye penger det er mulig å spare ved å droppe eller i alle fall nedskalere et nødvendig prosjekt gjennom et naturreservat.