Skriftlig spørsmål fra Silje Hjemdal (FrP) til barne- og familieministeren

Dokument nr. 15:2907 (2021-2022)
Innlevert: 15.09.2022
Sendt: 15.09.2022
Rette vedkommende: Kunnskapsministeren
Besvart: 21.09.2022 av kunnskapsminister Tonje Brenna

Silje Hjemdal (FrP)

Spørsmål

Silje Hjemdal (FrP): Hvordan vil statsråden følge opp anmodningsvedtaket til Prop. 100 L (2020-2021), om å sikre barn som trenger det en rett til helhetlige og koordinerte tjenester?

Begrunnelse

I fjor behandlet Stortinget Prop. 100 L (2020-2021) med Innst. 581 L (2020-2021) og Lovvedtak 143 (2020-2021)). I saken vedtok Stortinget følgende anmodningsvedtak:

«Stortinget ber regjeringen utrede og fremme en sak for Stortinget med forslag til nødvendige lovendringer for å sikre at barn som trenger det, gis en rett til helhetlige og koordinerte tjenester».

God hjelp til riktig tid er viktig for barn og unge i sårbare situasjoner. Det er mange eksempler på at hjelpen barna får er fragmentert og lite helhetlig, at ingen tar ansvar for koordineringen og at deres familier blir sittende med den ekstra belastningen det er å samordne ulike tjenester. FrP er glade for at det er fokus på at barn og unge skal få mer samordnet hjelp.
Samtidig er det påpekt av både Barneombudet og 0-24 samarbeidet at det ikke er tilstrekkelig at velferdstjenestene har en plikt til å samarbeide om tjenestene til enkeltbarn når det er nødvendig.
Erfaringene fra de siste årene med lovfestet plikt til samarbeid i opplæringsloven, helse- og omsorgstjenesteloven, sosialtjenesteloven og barnevernloven viser at plikter uten tydelig innhold og uten en rett for barna ikke fungerer godt nok. Det gir heller ingen mulighet for barn og foreldre til å klage på manglende samarbeid.
Da må svaret være en styrking av barnas rettsvern, og ikke kun en «flikking» på gjeldende ordning.

Tonje Brenna (A)

Svar

Tonje Brenna: Spørsmålet er stilet til barne- og familieminister Kjersti Toppe, men besvares av meg fordi oppfølgingen av dette anmodningsvedtaket er lagt til Kunnskapsdepartementet.
Regjeringen vil komme tilbake til Stortinget om oppfølgingen av anmodningsvedtaket til Prop. 100 L (2020-2021) med Innst. 581 L (2020-2021) og Lovvedtak 143 (2020-2021)) på et egnet tidspunkt.
Jeg er opptatt av at barn og unge får de tjenestene de trenger og at tjenestene er godt koordinert. De nye reglene om samarbeid, samordning og barnekoordinator trådte i kraft 1. august i år. Samme dag trådte det i kraft en ny forskrift om individuell plan som er felles for helse- og omsorgstjenestene, arbeids- og velferdstjenestene og barnevernstjenesten. Formålet med endringene er å styrke oppfølgingen av utsatte barn og unge og deres familier gjennom økt samarbeid mellom velferdstjenestene.
Et viktig grep er at kommunene har fått en plikt til å bestemme hvilken tjeneste som skal ha ansvaret for å samordne tjenestetilbudet til hvert barn som trenger hjelp. De nye reglene forsterker også velferdstjenestene sine plikter til å samarbeide med hverandre. Det er også innført en rett til egen barnekoordinator som skal gjøre det lettere for familier som har eller venter barn med alvorlig sykdom, skade eller nedsatt funksjonsevne.
En felles veileder om samarbeid på tvers av velferdstjenestene ble publisert høsten 2022. Regelendringene blir evaluert av Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU). Evalueringen skal ha implementeringen av lovendringene som hovedformål. Evalueringen vil pågå frem til våren 2027.