Skriftlig spørsmål fra Trond Helleland (H) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:2957 (2021-2022)
Innlevert: 20.09.2022
Sendt: 21.09.2022
Besvart: 28.09.2022 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Trond Helleland (H)

Spørsmål

Trond Helleland (H): Bane NOR offentliggjorde 16. september at ERTMS også er forsinket på Gjøvikbanen, etter at det i mai ble klart at ERTMS på Nordlandsbanen var utsatt. Vi har de siste dagene hatt store problemer med signalfeil på jernbanen, noe som viser det store behovet for ERTMS-prosjektet.
Står nå hele ERTMS-prosjektet i fare for å bli forsinket, og hvilke konsekvenser kan det få for kostnadene i prosjektet og togtilbudet framover i tid, dersom det blir forsinkelser?

Begrunnelse

I mai utsatte Bane NOR åpningen av ERTMS på Nordlandsbanen på grunn av forsyningsproblemer for komponentene som skulle installeres i togene. Nordlandsbanen skulle åpnes i oktober. 16. september offentliggjorde Bane NOR at ERTMS også er forsinket på Gjøvikbanen. Samtidig har vi nå hatt signalfeil på både Hovedbanen, Gardermobanen og Sørlandsbanen, i tillegg til jordfeil på Oslo S flere dager på rad. Dagens teknologi er utdatert.
ERTMS er Norges største digitaliseringsprosjekt, med en kostnadsramme på rundt 30 mrd. kroner. Systemet skal erstatte dagens teknologi, som omfatter hele 336 anlegg og mer enn 15 ulike varianter. Med ERTMS bygges det ett sentralt datasenter, ett signalsystem og ett nytt trafikkstyringssystem som skal styre all togtrafikk i hele landet. Norge er det første landet som velger å digitalisere hele landet med samme løsning. ERTMS-prosjektet vil gi oss en moderne jernbane, som vil bidra til at flere tog kommer når de skal og øke kapasiteten ved at togene kan kjøres tettere. Det vil også bli enklere å reise med tog over landegrensene og drifts- og vedlikeholdskostnadene vil reduseres.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Nytt digitalt signalsystem, ERTMS, er en nødvendig fornyelse av jernbanens mange og gamle signalanlegg. De siste feilsituasjonene i Oslo-området minner oss på sårbarheten i eksisterende løsninger. Prosjektet skal, som stortingsrepresentanten er inne på, gi færre feil som påvirker togtrafikken, og flere tog i rute for passasjerer og gods. De første strekningene, Nordlandsbanen og Gjøvikbanen, skulle settes i drift med ERTMS i 2022. Leverandørene og Bane NOR opplever imidlertid en vanskelig og uforutsigbar leveransesituasjon for deler og komponenter til tog og signalanlegg, hovedsakelig som følge av pandemien og krigen i Ukraina.
Alle tog som skal kjøre på det nye signalsystemet, må bygges om. Da det ble klart at det ikke vil være nok tog klare til å gi passasjerene et godt nok togtilbud og kundeopplevelse, besluttet Bane NOR å vente med å ta i bruk signalsystemet på de to banestrekningene til flere tog er klare. Jernbanedirektoratet samarbeider med Bane NOR og Vy Gjøvikbanen for å kartlegge konsekvensene av utsettelsen, for å sikre løsninger som ivaretar de reisendes behov på en best mulig måte. Bane NOR jobber nå med å legge en ny plan for når signalsystemet på Nordlandsbanen og Gjøvikbanen kan tas i bruk. Ny åpningsdato er avhengig av utviklingen i forsyningssituasjonen og hvilke grep leverandøren kan ta for å sikre ombygging av tog. Alle arbeider med ERTMS fortsetter imidlertid for fullt slik at det nye signalsystemet kan settes i drift på Gjøvikbanen og Nordlandsbanen så snart et tilstrekkelig antall tog er ferdig bygd om.
Nasjonal signalplan ligger til grunn for utbyggingsrekkefølgen når det gjelder ERTMS. Når Nordlandsbanen og Gjøvikbanen er skjøvet på, vurderes nå konsekvenser for andre strekninger og kostnadene i prosjektet. En uforutsigbar forsyningssituasjon og utsettelse av de første banestrekningene gir risiko for økte kostnader. Bane NOR jobber meget tett sammen med leverandørene Siemens, Alstom og Thales for å forstå og om mulig påvirke handlingsrommet gitt usikkerhetene i forsyningssituasjonen.