Trond Helleland (H): Bane NOR offentliggjorde 16. september at ERTMS også er forsinket på Gjøvikbanen, etter at det i mai ble klart at ERTMS på Nordlandsbanen var utsatt. Vi har de siste dagene hatt store problemer med signalfeil på jernbanen, noe som viser det store behovet for ERTMS-prosjektet.
Står nå hele ERTMS-prosjektet i fare for å bli forsinket, og hvilke konsekvenser kan det få for kostnadene i prosjektet og togtilbudet framover i tid, dersom det blir forsinkelser?
Begrunnelse
I mai utsatte Bane NOR åpningen av ERTMS på Nordlandsbanen på grunn av forsyningsproblemer for komponentene som skulle installeres i togene. Nordlandsbanen skulle åpnes i oktober. 16. september offentliggjorde Bane NOR at ERTMS også er forsinket på Gjøvikbanen. Samtidig har vi nå hatt signalfeil på både Hovedbanen, Gardermobanen og Sørlandsbanen, i tillegg til jordfeil på Oslo S flere dager på rad. Dagens teknologi er utdatert.
ERTMS er Norges største digitaliseringsprosjekt, med en kostnadsramme på rundt 30 mrd. kroner. Systemet skal erstatte dagens teknologi, som omfatter hele 336 anlegg og mer enn 15 ulike varianter. Med ERTMS bygges det ett sentralt datasenter, ett signalsystem og ett nytt trafikkstyringssystem som skal styre all togtrafikk i hele landet. Norge er det første landet som velger å digitalisere hele landet med samme løsning. ERTMS-prosjektet vil gi oss en moderne jernbane, som vil bidra til at flere tog kommer når de skal og øke kapasiteten ved at togene kan kjøres tettere. Det vil også bli enklere å reise med tog over landegrensene og drifts- og vedlikeholdskostnadene vil reduseres.