Skriftlig spørsmål fra Andreas Sjalg Unneland (SV) til justis- og beredskapsministeren

Dokument nr. 15:3029 (2021-2022)
Innlevert: 28.09.2022
Sendt: 29.09.2022
Besvart: 04.10.2022 av justis- og beredskapsminister Emilie Mehl

Andreas Sjalg Unneland (SV)

Spørsmål

Andreas Sjalg Unneland (SV): Hvordan vil statsråden ivareta lokaldemokratiet i Longyearbyen når ⅓ av befolkningen ikke kan stemme?

Begrunnelse

Regjeringen har innført krav om tre års botid i en norsk kommune for andre enn norske statsborgere for å ha stemmerett og være valgbar til lokalstyret i Longyearbyen. Tidligere kunne utenlandske statsborgere avgi sin stemme og stille som kandidater ved lokalvalget på Svalbard, så lenge de først hadde bodd der i tre år.
I dag så bor det ca. 2 500 personer i Longyearbyen. Rundt 750 av disse er utlendinger. Med den nye ordningen så vil ⅓ av innbyggerne miste stemmeretten. Dette vil føre til en sterk svekkelse av legitimiteten til det lokale demokratiet i Longyearbyen samtidig som det vil føre til svært lite proporsjonal representasjon av innbyggerne.
Det er sterkt forankret i Norge at politikerne skal representere og gjenspeile befolkningen. Med denne valgordningen så vil ikke det være tilfelle. Valgordningen vil bidra til å skape et sterkt skille mellom de som kan og ikke kan stemme.
I dag kommer det tilreisende nordmenn til Svalbard som ønsker å bosette seg der. På den andre siden, så bor det allerede flere mennesker fra bl.a. Thailand, Filippinene, Australia og Danmark som allerede har bodd i Longyearbyen i flere år. Disse menneskene som har bodd i Longyearbyen i f.eks. 20 år vil da miste sin stemmerett fordi regjeringen påstår at tilreisende nordmenn har bedre kjennskap til samfunnet i Longyearbyen enn menneskene som allerede har bodd der i 20 år.
Flere er nå bekymret for at det nye regelverket vil sterkt begrense demokratiske rettigheter og deltakelse i demokratiet.
Høyres førstekandidat uttaler blant annet følgende:

«vi har ikke lenger et velfungerende demokrati. De som blir valgt neste gang vil mangle legitimitet i deler av befolkningen.»

Den svenske politikeren Olivia Ericson som sitter i Longyearbyen lokalstyre vil ikke ha mulighet til å stille til gjenvalg. Hun påpeker:

«En nordmann som har bodd her i 8 måneder har mye mindre kjennskap til Svalbard. Jeg har bodd her i 10 år og har mye mer erfaring fra stedet».

Dette er ett eksempel på hvor feil det nye regelverket vil slå ut.
Ordningen vil føre til en svekkelse av demokratiet, samtidig fratar den norske stat enkeltmenneskers grunnleggende rett til å påvirke sin egen hverdag.

Emilie Mehl (Sp)

Svar

Emilie Mehl: Et av svalbardpolitikkens overordnede mål, som det har vært bred og langvarig enighet om i Stortinget, er opprettholdelse av norske samfunn på øygruppen, et mål som oppfylles gjennom lokalsamfunnet i Longyearbyen. Longyearbyen skiller seg fra fastlandskommuner på flere områder. Lokalstyret forvalter verdier og samfunnsfunksjoner på Svalbard av nasjonal betydning, som for eksempel havn og energiforsyning. Utlendingsloven gjelder ikke for Svalbard, og dette danner noen spesielle rammevilkår for utøvelsen av norsk myndighet på Svalbard. I Svalbardloven slås det dessuten fast at lokalstyrets virksomhet utøves innenfor nasjonale rammer og rammen av norsk svalbardpolitikk.
Når det nå kreves fastlandstilknytning for utenlandske borgere, ivaretar vi disse hensynene samtidig som den lokalpolitiske virksomheten ikke kun forbeholdes norske borgere, men er åpen for alle som har bodd en viss tid på fastlandet. At enkelte lokalpolitikere ikke kan ta gjenvalg på grunn av de nye reglene er en konsekvens av dette, men de nye reglene ivaretar og balanserer viktige hensyn i svalbardpolitikken og må gjelde likt for alle.
Regjeringen har vedtatt de nye reglene etter grundige vurderinger. Ved opprettelsen av lokalstyret i 2002 ble det forutsatt at ordningen med lokalstyre måtte evalueres løpende. Når det gjennom de senere år har vært en sterk tilflytting til Longyearbyen fra utlandet, er det naturlig at Regjeringen følger opp og foretar justeringer i regelverket når det er nødvendig. Dette bringer legitimitet og troverdighet både til norsk svalbardpolitikk og til det lokale folkevalgte nivå i Longyearbyen.