Skriftlig spørsmål fra Himanshu Gulati (FrP) til kunnskapsministeren

Dokument nr. 15:3032 (2021-2022)
Innlevert: 28.09.2022
Sendt: 29.09.2022
Besvart: 05.10.2022 av kunnskapsminister Tonje Brenna

Himanshu Gulati (FrP)

Spørsmål

Himanshu Gulati (FrP): Hva er statsrådens plan for å ta igjen den tapte læringen etter streiken og for å følge opp de elevene som opplever særskilte utfordringer som følge av undervisningstapet?

Begrunnelse

Lærerstreiken har ødelagt undervisningen for mange barn og unge i Norge. Dette kort tid etter en toårig pandemi som allerede skapte store forstyrrelser og hindret en normal skolegang. Som følge av lærerstreiken er det elever som ikke engang har møtt på skolen siden skolen startet igjen etter sommerferien.
Undertegnede er bekymret for den psykiske helsen til disse elevene og kunnskapshullene som må tettes. Når 8 500 lærere streiker, rammer det rundt 150 000 skolebarn. Det er en alvorlig situasjon, også etter at streiken er avsluttet. Det er de som allerede er skolesvake som vil slite mest med den tapte læringen, og mange vil slite med store kunnskapshull.

Tonje Brenna (A)

Svar

Tonje Brenna: Regjeringen har hentet inn omfattende informasjon om hvordan streiken har rammet elevene. Informasjonen tyder på at den har rammet svært ulikt. Dermed vil behovet for oppfølging av konsekvensene også måtte variere. En felles nasjonal standard eller plan vil ikke nødvendigvis treffe behovene lokalt, og kan i stedet øke risikoen for at tiltakene som settes inn ikke svarer til de lokale behovene. Kommunene og fylkeskommunene har både før, under og etter en streik ansvaret for å følge opp elevene. De berørte kommunene og fylkeskommunene må kartlegge situasjonen lokalt, lage gode planer og sette inn målrettete tiltak for å følge opp elevene. Dette inkluderer behovet for intensivopplæring, et sterkere lag rundt elevene og egne oppfølgingstilbud for elever med særskilte behov. Innretning av tiltak og oppfølging bør vurderes i tett dialog med skoleledere, lærere og elever.
Kommuner og fylkeskommuner som er berørt av streiken har spart store summer på lærerlønninger i løpet av konflikten, og min klare forventning er disse pengene skal brukes til elevenes beste.
Det må legges vekt elevenes trivsel, læring og mestring, og at elevene opplever trygghet om både faglig og sosial læring i tiden fremover. Som representanten påpeker, er det særlig viktig å støtte opp om elever i sårbare situasjoner. Jeg vil sørge for å innhente kunnskap fra Utdanningsdirektoratet gjennom Statsforvalterne om hvordan situasjonen utvikler seg i tiden fremover.