Mona Fagerås (SV): Norge vil ikke klare å oppfylle sine klimaforpliktelser om vi ikke får en endret kurs i transportpolitikken.
Vil klimaforpliktelsene være styrende for Nasjonal transport 2025-2037, og hvordan tenker ministeren å sikre at NTP reelt sett blir et verktøy for å redusere transportsektorens klimaavtrykk?
Begrunnelse
Transportsektoren står for nesten en tredjedel av Norges totale utslipp av CO2 og siden 1990 har utslippene økt med 27 %. Veitrafikken står for omtrent halvparten av klimagassutslippene fra transport. Transportetatene sine modeller for trafikkutvikling prognostiserer en sterk trafikkvekst fremover mot 2030 og 2050. Mesteparten av denne vil komme på veisiden, noe som i all sannsynlighet vil øke utslippene til transportsektoren i sin helhet.
Norge har med Parisavtalen forpliktet seg til å kutte utslipp av klimagass utslipp. Klimaloven stadfester Norges forsterkede klimamål for 2030 og klimamålet for 2050. Etter loven skal Norge redusere utslippene med 90-95 prosent. Norge har som sitt bidrag meldt inn et mål å redusere utslippet av klimagasser med 50 til 55 prosent innen 2030.
Selv om Nasjonal transportplan 2022-2033 skulle «Bidra til oppfyllelse av Norges klima- og miljømål» og bygge opp om ambisjonen i Klimaplan om å halvere utslippene fra transportsektoren innen 2030, ble dette ikke fulgt opp i utarbeidelse av transportplanen.
I forbindelse med grunnarbeidet til gjeldende NTP ble transportetatene bedt om å framskrive klimagassutslipp og modellering av energi og elektrisitetsbehov. Etatene leverte ikke dette. Etatene leverte derimot i etterkant en vurdering hvor de poengterer at virksomhetenes prioriterte prosjekter i NTP mest sannsynlig vil gi en utslippsøkning. Her påpeker etatene at “Bygging av samferdselsinfrastruktur vil i de fleste tilfellene gi en trafikkvekst som følge av et bedre tilbud. Utbygging av store veiprosjekter som gir økt trafikkarbeid, vil gi en utslippsøkning, mens utbygging av jernbaneprosjektene gir en utslippsreduksjon som følge av flytting av trafikk fra veg til bane. Utbedring av farleder etc. som ligger i Kystverkets portefølje har relativt små utslippseffekter”. Videre er etatene usikre på hvordan de vil bidra til Norges klimamål; “Det er ikke mulig å gi et enkelt svar på hvordan de foreslåtte prosjektene vil slå ut i lys av Norges klimamål for 2030, pga. dette vil avhenge av en rekke faktorer. Samtidig er det mulig å peke på den generelle tendensen om at jernbaneprosjekter, spesielt de prosjektene som bidrar til godsoverføring fra vei/sjø gir en utslippsreduksjon, mens veiprosjekter generelt gir en utslippsøkning”.