Sofie Marhaug (R): Trøndelag har varslet at fylket vil lyse ut anbud for perioden 2025-2030 for åtte fergestrekninger, uten krav om lav- eller nullutslippsteknologi. Begrunnelsen er at merkostnaden/investeringskostnaden blir for stor.
Hva gjør regjeringen for å sikre at fylker lyser ut fergeanbud med krav om nullutslippsteknologi i tidsrommet frem til dette blir påbudt en gang i løpet av 2023, og hvorfor kan ikke den tidligere støtteordningen gjennom Enova forlenges inntil ny støtteordning er på plass?
Begrunnelse
At fergeanbudene i Trøndelag blir lyst ut uten krav om lav-/nullutslipp ble kjent gjennom NRK Trøndelag 5. oktober:
https://www.nrk.no/trondelag/dropper-elferje-pa-flere-strekninger-i-trondelag-fordi-de-ikke-far-stotte-1.16124496
Nullutslipp, primært elektrifisering, er et av de viktigste tiltakene frem mot 2030 for å kutte klimagassutslipp til sjøs. Det er bred politisk enighet om tiltaket. I flere år har en Enova-ordning bidratt til å dekke deler av merkostnaden for fylker som ønsker elektrisk drift. Denne ordningen ble avsluttet sist vinter.
Regjeringen har varslet at både et påbud og en mulig ny støtteordning vil komme i løpet av 2023. Den har ikke gått ut med detaljer rundt hvordan dette konkret blir.
Nå risikerer vi å havne i en situasjon hvor et tiltak det er bred politisk enighet om både lokalt og nasjonalt, likevel ikke gjennomføres, fordi fylker havner mellom støtteordninger. Det er ikke en ønskelig situasjon.