Dagfinn Henrik Olsen (FrP): En saksbehandlingstid på klager med så store økonomiske konsekvenser som denne saken belyser er meget uheldig og kan vanskelig se på som uthalingstaktikk fra Helseklage.
Hva vil statsråden gjøre for å stoppe denne uheldige praksisen og vil statsråden legge til rette for at det gis oppsettende virkning i slike saker og spesielt når behandlingstiden på klager trekker ut?
Begrunnelse
Jeg er blitt kontaktet av en øyelege med driftsavtale som avtalespesialist i Nordland. I vedtak fra Helfo av 14. mai 2020 ble han pålagt å tilbakebetale om lag 8 MNOK (inkl. renter) knyttet til bruk av én takst i forskrift om stønad til dekning av utgifter til undersøkelse og behandling hos lege (også kalt stønadsforskriften). I vedtak fra Helfo av 18. februar 2021 ble han i tillegg fratatt retten til å praktisere for trygdens regning. Legen har ikke fått oppsettende virkning på vedtakene, og både tilbakebetaling og tap av refusjonsretten fikk virkning umiddelbart.
Begge Helfo-vedtakene er blitt påklaget av legen med støtte av Legeforeningen. Både legen og Legeforeningen anfører at vedtakene er ugyldige, og har begrunnet dette grundig. Legen mottok brev av 1. juli 2022 om at saksbehandlingstiden for begge vedtakene er 12 måneder fra brevets datering, det vil si at vedtak p.t. er ventet i juli 2023. Det vil da være over tre år siden vedtaket om tilbakekreving og to og et halvt år siden vedtaket om tap av refusjonsretten.
Vedtakene vil iht. varslet saksbehandlingstid falle etter at legen fyller 72 år i februar 2023, og dermed vil han ha passert aldersgrensen som følger av rammeavtalen for avtalespesialister.
Tap av refusjonsretten fører til svært store konsekvenser for legen. Det er sannsynlig at virksomheten går konkurs og ruinerer legen fullstendig. Dersom legen får medhold i Helseklage om at Helfos vedtak var ugyldig og urettmessig, vil skaden allerede ha skjedd. Det er rettslig sett høyst usikkert om han vil få erstatning for økonomisk tap dersom førsteinstansens vedtak blir kjent ugyldig.
For pasientene er også konsekvensene svært alvorlige. Legen behandlet mellom 8 000 og 9 000 pasienter årlig før han tapte refusjonsretten. Han var den eneste øyelegen i Nordland fylke med driftsavtale. Konsekvensen av vedtaket er at pasienter må reise til andre deler av landet, mange til Oslo, og at ventetidene i en allerede presset helsetjeneste øker.
I realiteten medfører den lange saksbehandlingstiden i Helseklage at det i realiteten ikke er noen klagebehandling i denne saken. Legeforeningen har også opplyst at det er en rekke andre liknende tilfeller de senere årene.