Skriftlig spørsmål fra Tor André Johnsen (FrP) til justis- og beredskapsministeren

Dokument nr. 15:154 (2022-2023)
Innlevert: 18.10.2022
Sendt: 18.10.2022
Besvart: 26.10.2022 av justis- og beredskapsminister Emilie Mehl

Tor André Johnsen (FrP)

Spørsmål

Tor André Johnsen (FrP): Er statsråden enig i at hvis reisetiden fra A til B øker, så har ikke B kommet nærmere A?

Begrunnelse

Det vises til mine tidligere spørsmål nummer 2897 (2021-2022) og nummer 3010 (2021-2022) og statsrådens respons til disse spørsmålene. Temaet for spørsmålene er regjeringens fravikelse av kravet på maksimalt 45 minutters reisetid til offentlig servicefunksjon for 90 % av distriktets innbyggere og noen merkelige uttalelser fra statssekretær Aasen i den anledning, og hvordan dette er forenlig med Senterpartiets uttalte politiske målsetning om å gjøre tjenester tilgjengelig nærmere folk. Denne politiske målsetningen har statsråden også fremhevet i forbindelse med den kaotiske og kritikkverdige situasjonen rundt utstedelse av pass i år, det vises herunder til mitt spørsmål nummer 1655 (2021-2022) og statsrådens besvarelse av dette spørsmålet.
Statsråden svarer ikke på det hun blir spurt om, verken på spørsmål nummer 2897 eller på spørsmål 3010. Måten statsråden responderer på spørsmålene gir assosiasjoner til Asbjørnsen og Moes eventyr «God dag mann økseskaft». En kan jo spørre seg hvorfor et spørsmål som skulle være relativt enkelt å forstå, ikke blir besvart av statsråden. Det gjøres med dette et forsøk på å endre den pedagogiske tilnærmingen til hvordan spørsmålet stilles, i håp om at dette skal resultere i at spørsmålet nå blir besvart.
Som nevnt i begrunnelsen for spørsmål 2897 kan spørsmålsstiller vanskelig se at en «bredere» synsmåte, rokker ved det faktum at økt reisetid til en tjeneste og innebærer økt avstand til tjenesten. Det bes om at statsråden nå forsøker å bringe klarhet i hvordan statssekretær Aasens uttalelser skal forstås.

Emilie Mehl (Sp)

Svar

Emilie Mehl: Det er valgt å se bredere på hvordan tilgjengeligheten til politiets passtjeneste kan forbedres fordi tilgjengelighet ikke bare knytter seg til reisetid. Som jeg viste til i mitt svar 4. april 2022 på representanten Johnsens spørsmål nr. 1 655, er tilgjengeligheten på passtimer svært ulik rundt omkring i landet. Erfaringen med lange ventetider har vist at det i tillegg til å vurdere opprettelse av flere passkontorer er nødvendig å se på kapasiteten i form av tilgjengelige timer, særlig i sentrale strøk. Jeg kan ikke se at en slik mer helhetlig tilnærming til problematikken betyr økt reisetid. Regjeringen har ingen planer om å legge ned passkontor, vi vil øke antall steder som har passutstedelse. For øvrig viser jeg til mine svar 22. september og 5. oktober 2022 på representanten Johnsens spørsmål nr. 2897 og 3010 om det samme.