Skriftlig spørsmål fra Andreas Sjalg Unneland (SV) til justis- og beredskapsministeren

Dokument nr. 15:179 (2022-2023)
Innlevert: 20.10.2022
Sendt: 21.10.2022
Besvart: 26.10.2022 av justis- og beredskapsminister Emilie Mehl

Andreas Sjalg Unneland (SV)

Spørsmål

Andreas Sjalg Unneland (SV): Vil ministeren, i lys av at tusenvis av personer den 1. januar 2023 mister retten til å søke voldserstatning, utsette ikrafttredelsen av den nye voldserstatningsloven for å sikre at flere ofre får mulighet til å søke om erstatning?

Begrunnelse

Den 23.09.2022 erklærte regjeringen at ny voldserstatningslov trer i kraft i løpet av 1.1.2023. Om under tre måneder kan tusenvis miste retten til å søke erstatning for volds- eller seksuallovbrudd. Dette har skapt sterke reaksjoner.
Målet med den nye loven var at ordningen skulle bli enkel, forutsigbar, rettferdig og mer effektiv, samtidig som rettssikkerheten til partene styrkes. Når tusenvis mister retten til erstatning er det vanskelig å se at disse målene oppfylles.
Dersom man fikk sin sak henlagt mellom 1.1.1975 til 1.1.2022, er saken dermed foreldet etter ny lov. Juridisk rådgiver i Stines Sofies Stiftelse oppsummerer situasjonen slik:

«Den nye loven vil i praksis si at dersom du er en tolv år gammel gutt som har blitt utsatt for overgrep i 2020, hvor saken blir henlagt og det enda ikke er søkt om erstatning, vil saken etter nåværende lov ikke være foreldet. Han kan da søke om erstatning når han bli eldre. Men dersom vedkommende søker om erstatning etter at den nye loven har tredd i kraft, så vil den avvises fordi det er mer enn ett år siden saken ble henlagt.»

Den korte fristen for å kunne søke erstatning er problematisk. Et hovedfunn i Oxford Research sin rapport om voldsoffererstatningsloven fra 2019 var at det betyr mye å motta voldsoffererstatning. Rapporten fant at det viktigste ikke var beløpets størrelse, men betydningen av å bli trodd og anerkjent som offer.
Det samme uttaler faren, til et barn som ble utsatt for seksuelt overgrep, «Bjørn» til Dagsavisen 13.10.2022:

«–ved å få erstatning fikk vi et brev som bekreftet det som hadde skjedd med barnet vårt. Dette var en trøst og en anerkjennelse. Vi fikk noe vi kan vise til når barnet vårt blir stort. Et bevis på at barnet ble trodd, selv om det ikke ble noen strafferettslige konsekvenser for tiltalte. Uten bekreftelsen hadde det blitt vanskelig for oss å komme oss videre etter det som hadde skjedd.»

I stortingsbehandlingen påpekte SV at flere viktige områder faller utenfor virkeområdet til den nye loven som hensynsløs atferd, trusler og kroppskrenkelser. SV vil fortsette arbeidet for å forbedre loven. Regjeringen bør revurdere sitt syn på loven og i hvert fall utsette ikrafttredelsen av ny lov for å gi ofre bedre tid til å innrette seg og eventuelt fremme erstatningskrav etter den gamle loven.

Emilie Mehl (Sp)

Svar

Emilie Mehl: Jeg viser til tidligere spørsmål til skriftlig besvarelse nr. 48 fra stortingsrepresentant Ingvild Wetrhus Thorsvik og til mitt svar av 10. oktober 2022. Jeg mener at dette i stor grad også svarer på spørsmålet fra stortingsrepresentant Unneland, men vil gjerne gi noen ytterligere merknader.
Voldserstatningsloven ble vedtatt av et samlet Storting 3. juni 2022, jf. Lovvedtak 70 (2021–2022), og regjeringen vedtok i statsråd 23. september 2022 at loven skal tre i kraft 1. januar 2023. Det har lenge vært enighet om at dagens voldsoffererstatningslov fungerer dårlig og derfor bør endres. At voldsutsatte i dag i snitt må vente 450 dager fra søknad sendes inn og til saken er ferdig behandlet, viser at det er viktig å få på plass en ny ordning.
Jeg er helt enig med representanten Unneland i at det er et problem at mange som har krav på erstatning etter dagens ordning, ikke søker. Mange søker ikke, fordi de ikke kjenner til ordningen. Dette vil endres med ny lov. Ved at regelverket blir enklere, virkeområdet knyttes til straffebud og at erstatningsspørsmålet behandles i straffesaken, vil om lag 70 prosent av de voldsutsatte få utbetalt erstatningen fra staten tilnærmet automatisk etter rettskraftig dom i straffesaken. Der saken ikke ender med domstolsbehandling, skal den voldsutsatte få god informasjon om ordningen og søknad om voldserstatning skal kunne fremmes enkelt. Når ny lov legger til grunn en helt ny behandlingsmåte, får dette også virkning for utformingen av frister for å fremme krav om erstatning fra staten.
Jeg har ønsket at det gis ut god informasjon om ny lov så bredt som mulig. Dette for å sikre at personer som vil kunne ha krav på erstatning etter dagens ordning skal få mulighet til å søke om det, før denne muligheten bortfaller. Som det fremgår av mitt brev av 10. oktober 2022 er det lagt ut informasjon om konsekvenser av lovendringene på relevante offentlige myndigheters nettsider. Videre er det sendt ut informasjon til relevante aktører, og det pågår et nyttig offentlig ordskifte. I tillegg bidrar advokater og rettshjelpere på feltet med å spre informasjon og kunnskap. Jeg har tiltro til at dette, samlet sett, vil bidra til god informasjonsspredning.
Som nevnt i mitt svar til Stortinget 10. oktober 2022, ser departementet også på hvilke muligheter som ligger i å gi overgangsregler mellom ny og gammel lov. En mulighet er å gi en overgangsregel som innebærer at foreldelsesfristene i ny voldserstatningslov regnes fra ikraftsettingstidspunktet 1. januar 2023, i stedet for tidspunktet for rettskraftig dom eller påtaleavgjørelse. Det arbeides fortsatt med overgangsreglene og det endelige innholdet er derfor ikke klart. Jeg vil imidlertid understreke at å utsette lovens ikrafttredelse ikke er aktuelt.
Når det gjelder foreldelsesreglene i ny lov så vil jeg presisere at fristene for å fremme krav om voldserstatning fra staten først starter å løpe når rettskraftig dom eller endelig påtaleavgjørelse foreligger, og ikke allerede idet handlingen har skjedd. Videre er det slik at de strafferettslige foreldelsesreglene er romslige. For eksempel er det ikke lengre noen foreldesfrist for voldtekt. Det betyr at dersom en mindreårig som har blitt utsatt for en slik handling, først anmelder saken etter at vedkommende har blitt voksen, så vil ikke den straffbare handlingen være foreldet, og fristen for å fremme krav om voldserstatning vil ikke begynne å løpe før rettskraftig dom eller endelig påtaleavgjørelse foreligger. Videre er det slik at barn som har vært utsatt for handlinger som omfattes av ny voldserstatningslov som oftest vil ha både bistandsadvokat og verge. Disse bør og skal ivareta barnets interesser på best mulig måte. Det kan også innebære å sørge for at søknad om voldserstatning fremmes i tide.