Skriftlig spørsmål fra Himanshu Gulati (FrP) til kunnskapsministeren

Dokument nr. 15:213 (2022-2023)
Innlevert: 23.10.2022
Sendt: 24.10.2022
Besvart: 28.10.2022 av kunnskapsminister Tonje Brenna

Himanshu Gulati (FrP)

Spørsmål

Himanshu Gulati (FrP): Mener statsråden at den aktuelle statsforvalteren tar feil i sine bekymringer rundt at den tapte læringen kan gjøre det vanskelig eller umulig for rammede elever ta igjen den tapte opplæringen, og vil hun fortsatt avvise Fremskrittspartiets gjentatte krav om en plan for å ta igjen den tapte opplæringen og for å følge opp sårbare elever eller mener hun at den gjenstående tiden av skoleåret gjør at dette ikke er nødvendig?

Begrunnelse

I sin rapport til departementet den 27. september skrev statsforvalteren i Vestland følgende ifølge NRK:

«Dette er alvorleg. Elevane som har vært ramma sidan skulestart har gått glipp av så mykje opplæring at det vil være vanskeleg eller umogleg å ta igjen denne opplæringa.»

I sitt svar til meg på et spørsmål som blant annet omhandlet dette, så svarte statsråden deriblant følgende til meg om min bekymring rundt denne og andre kraftige bekymringsmeldinger som departementet hadde fått inn:

«Det er fortsatt tidlig i skoleåret, og det er mye tid igjen til å ta igjen det tapte.»

Tonje Brenna (A)

Svar

Tonje Brenna: Som jeg har skrevet i tidligere svar til representanten, har streiken rammet ulikt. Elevene som ble rammet av streiken går på ulike trinn, de ble rammet i kortere eller lengre perioder og de ble rammet i noen eller flere fag. Det er elever som fikk hele opplæringstilbudet sitt rammet, men de aller fleste elevene ble ikke berørt i det hele tatt. Dermed bør tiltakene kommuner, fylkeskommuner og skoler setter i verk for å følge opp konsekvenser av streiken også variere og tilpasses den lokale situasjonen. Jeg mener fortsatt at en nasjonal plan ikke vil møte de lokale behovene, men heller gi risiko for at de tiltakene som besluttes ikke treffer.
Skoleeiere som har vært rammet av streiken må kartlegge situasjonen, lage gode planer og sette inn målrettete tiltak for å følge opp alle de elevene som trenger det. Jeg mener fortsatt at streiken ble avsluttet så tidlig i skoleåret at det er tid til å gi elevene et godt opplæringstilbud. Selv om skolene ikke kan tilby alle timene elevene har tapt, finnes det flere måter å sikre at elevene får et godt faglig og sosialt utbytte av dette skoleåret. Utdanningsdirektoratet vil bistå med støtte og veiledning i arbeidet med å følge opp elevene som har vært rammet av streiken.
Jeg vil på ingen måte underkjenne bekymringen statsforvalteren uttrykte. Statsforvalterne skal varsle Utdanningsdirektoratet dersom noe, for eksempel en streik, fører til store problemer for enkeltelever eller grupper av elever. Regjeringens forslag om tvungen lønnsnemnd i kom på bakgrunn av en samlet vurdering av streikens konsekvenser for barn og unge, og statsforvalternes rapporter var en del av kunnskapsgrunnlaget som lå til grunn for vurderingen.