Geir Jørgensen (R): Hvorfor prioriterer regjeringen utbedring av Lærdalstunnelen på E16 før noe gjøres med de mange trafikkfarlige tunnelene på E6 i Sørfold?
Begrunnelse
Statens Vegvesen har i høst varslet at de arbeider med planer om å stenge Lærdalstunnelen på E16 i ett år for utbedringer, med henvisning til EU-krav for europaveier.
I statsbudsjettforslaget sitt for 2023 har regjeringen "lagt opp til at utbedringsarbeidene kan starte høsten 2023".
Samtidig har regjeringen i statsbudsjettforslaget foreslått at videre arbeid med prosjektet E6 Megård-Mørsvikbotn stanses av Veivesenet. Dette er en strekning hvor 12 tunneler ikke oppfyller myndighetenes sikkerhetskrav, ifølge Veivesenet.
Begge nevnte strekninger er europaveier og begge prosjekter har en milliardkostnad. Det kan virke som regjeringens politikk nå er å prioritere Lærdalstunnelen, som holder en i denne sammenhengen svært høy standard, før noe gjøres med de trafikkfarlige forholdene på E6 gjennom Sørfold. Samferdselspolitikk handler som kjent om å prioritere det som er viktigst og haster mest, først. Representanten ønsker derfor en forklaring på prioriteringen regjeringen ønsker å gjøre her.