Geir Jørgensen (R): Green Cargo legger ned sin virksomhet i Norge i løpet av første kvartal 2023.
Hva gjør regjeringen for å hindre at store mengder gods dermed flyttes fra jernbane til vei, og hva skal til for at CargoNet skal være i stand til å ta over denne godsfrakten?
Begrunnelse
Mandag 31. oktober ble det kjent at Green Cargo legger ned sin virksomhet i Norge til neste år. Avviklingen skjer forholdsvis raskt: I løpet av første kvartal, ifølge selskapet selv. 120 ansatte mister jobben, og store mengder gods vil mangle transport. Speditørfirmaet DB Schenker, som benyttet seg av Green Cargo, har allerede varslet at de leter etter andre løsninger for sine kunder. Andre vil følge etter. På jernbane er en mulig løsning, antagelig den eneste som monner på kort sikt, at statseide CargoNet utvider kapasiteten. Her kan og må staten spille en rolle, men foreløpig har regjeringen eller CargoNet selv ikke varslet noe slikt mottiltak. Det er krevende å ta over godsmengdene fra Green Cargo. Det trengs både togmateriell og personell for å få det til. Men umulig er det ikke, hvis det handles raskt. Green Cargo har begge deler, som nå blir tilgjengelig.
Gods på jernbane har hatt en positiv utvikling i senere år, godt hjulpet av en særskilt miljøstøtteordning for dette formålet. Hvis noe ikke gjøres, kan denne utviklingen med et håndslag endre seg. Det betyr svært mange flere lastebiler på norske veier. I statsbudsjettforslaget for 2023 svekkes reelt tilskuddsordningen for overføring av gods fra vei til jernbane, siden den økes mindre enn forventet prisvekst. Samtidig har regjeringen foreslått å øke infrastrukturavgiften for godstog. Jernbanealliansen mener den samlede økningen i avgift siden 2021 da vil utgjøre en nær dobling på to år for godstog. Reelt sett spiser økningen i så fall opp hele miljøstøtteordningen. Staten gir med den ene hånden, men tar med den andre. Det er et paradoks i en tid hvor det er bred politisk enighet om å satse på gods på jernbane, hvor dette tilbudet mer enn før etterspørres i det private markedet og hvor regjeringen har varslet at de styrker Norges ambisjoner om utslippskutt frem mot 2030. Hvis dette måles skal nås, er mest mulig utslippsfri godstransport sentralt.