Skriftlig spørsmål fra Roy Steffensen (FrP) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:333 (2022-2023)
Innlevert: 06.11.2022
Sendt: 07.11.2022
Besvart: 17.11.2022 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Roy Steffensen (FrP)

Spørsmål

Roy Steffensen (FrP): Nok en gang gikk det steinras ved rv. 13 i Suldal. Denne gang ble en skolebuss truffet, men heldigvis ingen passasjerer om bord. Rassikring bør prioriteres høyt av alle regjeringer. Dessverre ser vi at i forslag til statsbudsjett 2023, kap. 1320 Statens vegvesen, så er post 31 Skredsikring riksveier på ca. 1 mrd. kr nullet ut. Denne posten er nå flyttet inn under post 30 Riksveiinvesteringer, som er kraftig redusert. Totalt er post 30 og 31 redusert med om lag 3,6 mrd. kr.
Hvorfor har statsråden gjort rassikring til en salderingspost?

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: I statsbudsjettet for 2023 prioriterer regjeringen rasjonell fremdrift i prosjektene som allerede er satt i gang. Det vil i de nærmeste årene være mindre rom for å starte opp store investeringsprosjekt på riksvei og jernbane enn det som følger av Nasjonal transportplan 2022–2033, og det vil ta lengre tid å gjennomføre de prioriterte prosjektene. Planen la opp til en betydelig vekst i samferdselsinvesteringene i planperioden. Regjeringen vil i styringen av samferdselssektoren de nærmeste årene ta utgangspunkt i at det vil være begrenset rom for vekst i bevilgningene.
Med budsjettforslaget for 2023 ligger det nå an til at Statens vegvesens investeringsbudsjett i hovedsak vil gå til å dekke igangsatte prosjekter. Samlet er det innenfor rammen på kap. 1320, post 30 foreløpig lagt opp til å benytte om lag 300 mill. kroner i 2023 til større og mindre skredsikringstiltak på riksveier.
Når det gjelder den konkrete veistrekningen som representanten viser til, fremkommer det av budsjettforslaget for 2023 at arbeidene med å forberede prosjektet rv. 13 Lovraeidet–Rødsliane for anleggsstart blir videreført.
At post 30 og post 31 er slått sammen, en sammenslåing som ble foreslått av Solberg-regjeringen i Prop. 1 S (2021–2022), betyr ikke at skredsikring er blitt en salderingspost. Som en oppfølging av NTP 2022-2033 ble det gjort flere grep som skulle legge til rette for mest mulig effektiv gjennomføring av investeringer og dermed høyest mulig måloppnåelse.
Det ble gjort grep for å gi Statens vegvesen mer fleksibilitet i gjennomføringen av planen, blant annet gjennom mindre detaljerte føringer om ressursbruken i Prop. 1 S (herunder sammenslåing av poster) og økte fullmakter.
Fra og med Prop. 1 S (2021–2022) ble post 31 Skredsikring riksveier innlemmet i post 30 Riksveiinvesteringer. Større skredsikringstiltak inngår dermed som en del av porteføljen til Statens vegvesen. Porteføljen består av store prosjekter med prognose for sluttkostnad over 1 mrd. kroner, inkl. utgifter til planlegging av disse prosjektene. Statens vegvesen prioriterer oppstart av prosjekter ut fra modenhet sammenlignet med andre prosjekter i porteføljen.
Flere store skredsikringsprosjekter er høyt prioritert i Statens vegvesens porteføljeprioritering, Porteføljeprioritering mai 2022 - versjon 050522.xlsx (vegvesen.no). Også mindre skredsikringstiltak finansieres nå over post 30.