Skriftlig spørsmål fra Freddy André Øvstegård (SV) til kunnskapsministeren

Dokument nr. 15:361 (2022-2023)
Innlevert: 09.11.2022
Sendt: 09.11.2022
Besvart: 14.11.2022 av kunnskapsminister Tonje Brenna

Freddy André Øvstegård (SV)

Spørsmål

Freddy André Øvstegård (SV): Statsråden har ved flere anledninger uttalt at felleskapets penger bevilget til barnehage må gå til barnas tilbud og ikke stor fortjeneste. Nå tjener private barnehager penger på streiken fordi de mottar tilskudd, men ikke betaler lønn til streikende ansatte i stengte barnehager.
Vil statsråden oppfordre kommunene til å avkorte eller stanse tilskudd?

Begrunnelse

Det meste av de private barnehagenes inntekter, nærmere 90 %, kommer fra kommunale tilskudd. I 2020 ble det utbetalt i alt 21,7 milliarder kroner i slike tilskudd. KS har foreløpig i streiken anbefalt kommunene å opprettholde tilskuddene inntil videre, samtidig har de bedt om at regelverket klargjøres. Nå har kunnskapsdepartementet klargjort at det er opp til hver enkelt kommune å velge om de vil eller ikke vil gi tilskudd.
Når tilskuddet enn så lenge opprettholdes betyr det at barnehagene kan gå med solide overskudd i streikeperioden siden det ikke blir utbetalt lønn til de streikende. Barnehagene får altså full utbetaling selv om de slipper å betale lønn til ansatte i streik. Siden streiken startet 17 oktober og frem til 3 november har barnehagene tjent 43,6 millioner kroner.
For flere kommersielle barnehageaktører så har barnehagedrift blitt til en svært lukrativ “butikk” hvor de private eierne tjener store summer på å drifte barnehager. Nå får i tillegg de private barnehageeierne stor fortjeneste som følge av streiken. Slik situasjonen er nå så går felleskapets penger til tjenester som ikke tilbys.
Både Oslo kommune og Stavanger kommune vurderer nå å kutte tilskudd til streikerammede barnehager.

Tonje Brenna (A)

Svar

Tonje Brenna: En barnehage som er rammet av streik kan fortsatt være åpen så lenge det er mulig å opprettholde driften i tråd med lover og forskrifter. Barnehageeieren må vurdere hvilke konsekvenser streiken konkret får for den enkelte barnehage, og om driften kan opprettholdes innenfor regelverket. Dette vil avhenge av graden av uttak av ansatte i streik i den enkelte barnehage. Konsekvensen kan være både stengte barnehager og barnehager med redusert tilbud, men omfanget vil variere i den enkelte kommune.
Barnehageloven og forskrift om tildeling av tilskudd til private barnehager regulerer ikke særskilt hvordan det kommunale tilskuddet skal utmåles når en privat barnehage er midlertidig stengt eller har et redusert tilbud. Den enkelte kommune må derfor ta stilling til dette ut fra det generelle regelverket om tilskudd og de konkrete forholdene i de aktuelle barnehagene.
Det overordnede kravet i barnehageloven § 19 er at det skal være økonomisk likeverdig behandling mellom offentlige og private barnehager. Utgangspunktet er at de private barnehagene skal sikres den samme offentlige finansieringen per oppholdstime som kommunale barnehager får. Den økonomiske likeverdige behandlingen tar derfor utgangspunkt i kommunens finansiering av egne barnehager. De private barnehagene skal ikke stilles dårligere økonomisk enn de kommunale barnehagene, men heller ikke bedre.
Dersom det er tvil om hvordan forskriften om tildeling av tilskudd til private barnehager skal forstås, kan dette overordnede kravet om likeverdig behandling i barnehageloven § 19 gi føringer for hvordan man skal tolke forskriften.
Jeg vil legge til at Kunnskapsdepartementet er i gang med en gjennomgang av styrings- og finansieringssystemet på barnehageområdet som skal være klar innen utgangen av 2023. Reglene om tilskudd til private barnehager er en del av denne gjennomgangen.