Skriftlig spørsmål fra Helge André Njåstad (FrP) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:494 (2022-2023)
Innlevert: 23.11.2022
Sendt: 24.11.2022
Besvart: 30.11.2022 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Helge André Njåstad (FrP)

Spørsmål

Helge André Njåstad (FrP): Vil samferdselsministeren ta initiativ til at dette løser seg på en rettferdig og samfunnstjenlig måte for beboerne og bøndene som får lokalsamfunnet og driften sin delt i de nevnte områder?

Begrunnelse

SVV og departementet skulle jobbe frem en løsning på sidevegene i form av fritak/tobomsystem eller tilsvarende for å hindre at en tar livet av de lokalsamfunnene som blir berørt på Søfteland og i Nordvik. Det viser seg i tillegg at motorredskap (traktor ol.) må betale takst som tunge kjøretøy på sidevegsbommene. Disse kjøretøyene drifter gårder på begge sider av sidevegsbommene både i Nordvik og på Bahus samtidig som det er forbudt for disse å benytte den vegen som bompengene skal betale ned, nemlig E39 Svegatjørn-Rådal.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Spørsmålet gjelder bompengeinnkreving på sidevei på E39 Svegatjørn – Rådal.
For bønder med eiendom på begge sider av en bomstasjon, vil det være mulighet for å søke fritak i gjeldende bomstasjon for landbrukskjøretøy.
I brev av 20.12.2019 oversendte Statens vegvesen «Konsekvensar ved å ta vekk «bom på sideveg» i Vestland fylke» til Vestland fylkeskommune. Her gikk man gjennom hvilke økonomiske, miljømessige, trafikksikkerhetsmessige og trafikale effekter det vil medføre dersom man fjernet sidevegsbommene.
Fylkesutvalget behandlet saken i møte 14. februar (PS 24/2020), og gjorde slikt vedtak:

«Vestland fylkeskommune syner til at vegsambandet og bompengeløysinga for E 39 Svegatjørn-Rådal er godkjend i Stortinget, og fylkeskommunen held seg til dette då fylket har stilt garanti for planlagd innkrevjingsbeløp. Dersom Staten svekkar finansieringsvilkåra på ein måte som gjer at fylkeskommunen sine vilkår for garanti vert endra, så vil ikkje Vestland fylkeskommune stå ved sine garantiforpliktingar utover vilkåra i St.prop for vegsambandet. Det same vil gjelda for nytt Sotrasamband.»

Vurderingen med fylkeskommunens vedtak ble, sammen med øvrige prosjekter, oversendt til Samferdselsdepartementet.
Det ble allerede ved behandlingen av Prop. 134 S (2013–2014) jf. Innst. 37 S (2014–2015) lagt til grunn at nytteprinsippet er ivaretatt med bomplasseringen slik den ble fastsatt ved stortingsbehandlingen av saken.
Etter dialog med lokale myndigheter som er berørt av innkrevingen, har Samferdsels-departementet i et brev av 23. juni 2022 bedt Statens vegvesen om å utrede alternativ bompengeordning for prosjektet og komme med et anbefalt alternativ. Utredningsarbeidet har en frist 1. desember 2022 og skjer i dialog med lokale myndigheter. Som en del av dette arbeidet er Statens vegvesen bedt om å vurdere behovet for nye lokalpolitiske prosesser og et fylkeskommunalt vedtak der fylkeskommunen tar tydelig stilling til at de aksepterer den økonomiske risikoen.
Når utredningen foreligger, vil jeg ta stilling til hvordan saken skal følges opp videre.