Skriftlig spørsmål fra Tor André Johnsen (FrP) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:503 (2022-2023)
Innlevert: 24.11.2022
Sendt: 24.11.2022
Besvart: 02.12.2022 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Tor André Johnsen (FrP)

Spørsmål

Tor André Johnsen (FrP): Vil ministeren sørge for fysiske tiltak langs Gjøvikbanen for å stoppe eller redusere viltpåkjørslene og i så fall hvilke tiltak og når vil de bli gjennomført?

Begrunnelse

Det er heldigvis stor fokus på sikkerhet innenfor samferdselsområdet. Både når det gjelder nye veier og nye jernbanestrekninger, så bygges disse for å være så sikre som mulig både for reisende og de som ferdes eller trenger å krysse veiene eller skinnegangene. Langsiktig og målretta arbeid med trafikksikkerhet har heldigvis ført til en vesentlig reduksjon i hardt skadde og drepte i trafikken. Norge er det landet i verden hvor det skades eller dør færrest mennesker når det gjelder på vei eller bane. Det er bra og riktig, men når det gjelder å sikre dyr for å bli påkjørt skadet eller drept, gjenstår fortsatt mye arbeide.
Alle nye veier og jernbanestrekninger har viltsikring og vilt overganger. Men en tilsvarende sikring finnes ikke på eksisterende jernbanestrekninger. Aftenposten hadde nylig en oversikt over viltpåkjørsler på de forskjellige jernbanestrekningene i Norge. To av de verste jernbanestrekningene hvor det er flest viltpåkjørsler er i Innlandet, nemlig Gjøvikbanen og Rørosbanen. Innlandet er et av Norges største fylker. Det dekker en enormt stort landområdet, som faktisk er større enn Danmark, et landområde med veldig mye skog og veldig mye vilt. Følgelig er det ikke overraskende at det er mange viltpåkjørsler i Innlandet, i forhold til resten av landet. Men det som virkelig er overraskende er det spesielt høye antallet påkjørsler på Gjøvikbanen. Gjøvikbanen skiller seg desidert ut som den jernbanen med absolutt flest viltpåkjørsler, nesten tre ganger så mye som Rørosbanen. Fra 1/9 i fjor, til 20/3 i år ble det kjørt i hjel hele 134 dyr på Gjøvikbanen, en strekning på 124 km. Dvs mer enn ett dyr for hver eneste km. Det er et høyt tall. Det er viktig å sørge for bedre viltsikring på Gjøvikbanen. Det er viktig for jegerne, det er viktig for jernbanen og lokomotivførerne og ikke minst viktig for dyra, for å unngå død, lidelser og smerte.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Viltpåkjørsler er et problem som tas på stort alvor i jernbanesektoren. Det handler ikke bare om dyrevelferd, viltøkologi og tapt næringsgrunnlag, men også om arbeidsmiljøet for lokførere i togselskapene og andre som opplever og må håndtere dyr som er påkjørt av toget.
Stortingsrepresentanten er særlig opptatt av Gjøvikbanen, og viser til statistikk for perioden september i fjor til mars i år. Bane NORs tall viser at det var 42 viltpåkjørsler (dvs. elg, rådyr, hjort og annet vilt) på Gjøvikbanen i denne perioden. For 2021 under ett ble det påkjørt 134 individer av vilt på Gjøvikbanen, hovedsakelig rådyr og elg. Selv om antall viltpåkjørsler svinger gjennom sesongen, og mellom år, har antall påkjørsler vært høyere på Nordlandsbanen, Rørosbanen, Dovrebanen, Sørlandsbanen og Bergensbanen enn på Gjøvikbanen over en tiårsperiode. Antall påkjørsler på Gjøvikbanen har imidlertid vist en negativ utvikling fra 2020 til 2021.
Som nevnt innledningsvis er viltpåkjørsler en problemstilling som har høy oppmerksomhet. For alle landets banestrekninger blir det utført løpende vegetasjons- og skogrydding som bidrar til å redusere viltpåkjørsler. Bane NOR har de siste årene blant annet foretatt omfattende vegetasjonskontroll langs hele Gjøvikbanen. Det gjenstår enkelte parseller som følges opp fremover. I sommer er det også satt opp ca. fire tusen meter nytt flettverksgjerde nord for Kjelsås.
Det pågående FoU-prosjektet “Viltvarsling” har Gjøvikbanen og Rørosbanen som teststrekninger. Her testes det ut om varsellyder sendt fra toget får vilt til å trekke ut av sporet når toget nærmer seg. Det er i løpet av våren og sommeren filmet normal kjøring, og hvordan dyrene reagerer på ordinær tuting samt variasjoner av tuting. Prosjektet jobber videre med å samle inn observasjonsdata for ulike områder og fra ulike dyrearter fra enhetene plassert både ute langs sporet, og i førerrommene for å kartlegge hva som fungerer best.
Bane NOR vil i løpet av 2022 oppdatere sin handlingsplan for å forebygge dyrepåkjørsler, og som følge av dette arbeidet vil nye tiltak rettet mot å begrense viltpåkjørsler på Gjøvikbanen vurderes. Her vurderes blant annet ytterligere gjerdetiltak på de mest utsatte strekningene for vilt, samt samarbeid med bønder for oppsetting av husdyrgjerder.
Viltsikring i form av bygging av gjerder må imidlertid også avveies mot dyrs mulighet til å utnytte landskapet de lever i. I tillegg vil viltgjerder ofte blokkere for menneskers bruk av områder. Forutsetninger for suksess er generelt at gjerdene er tilstrekkelig lange, utformes og plasseres riktig, samt kombineres med tilstrekkelig antall over- eller underganger. Gjerder bør prioriteres på strekninger hvor det er høyt «konfliktnivå» mellom vilt og jernbane, og hvor gjerdene kan monteres mellom naturlige viltoverganger.