Skriftlig spørsmål fra Sivert Bjørnstad (FrP) til fiskeri- og havministeren

Dokument nr. 15:587 (2022-2023)
Innlevert: 01.12.2022
Sendt: 02.12.2022
Besvart: 09.12.2022 av fiskeri- og havminister Bjørnar Skjæran

Sivert Bjørnstad (FrP)

Spørsmål

Sivert Bjørnstad (FrP): Kan statsråden gi en forklaring på hvordan det kan ha seg at de foreløpige tallene fra Sjøfartsdirektoratet indikerer at flere sjøfolk og skip inkluderes av nettolønnsordningen i 2022 enn i 2021, til tross for at ordningen ble betydelig svekket i 2022?

Begrunnelse

Det vises til svar på budsjettspørsmål 350 fra Fremskrittspartiets fraksjon, publisert 24. oktober 2022. Her gir Nærings- og fiskeridepartementet en foreløpig oversikt over tilskudd som er gitt til de ulike fartøyssegmentene hittil i år. Tallene er basert på foreløpig innrapportering fra Sjøfartsdirektoratet, og viser antall sjøfolk og skip som omfattes av nettolønnsordningen i årets tre første terminer.
Det er imidlertid noe overraskende at det ser ut til at flere fartøy og sjøfolk omfattes av ordningen i år enn i tidligere år. I de tre første terminene omfatter ordningen i overkant av 13.000 sjøfolk og godt over 600 skip, mens i oversikten for 2021 (jf. Prop 1 S 2022-2023) omfattet ordningen ca. 12.000 sjøfolk og litt under 600 skip. De foreløpige tallene fra Sjøfartsdirektoratet indikerer altså at ordningen omfatter flere sjøfolk og skip enn i 2021, til tross for at nettolønnsordningen har blitt svekket sammenlignet med året før. I 2021 var det ingen tak på noen segmenter, mens i 2022 ble det innført tak på alle segmenter. Det logiske ville være at en innskrenking av ordningen ville medført at færre omfattes. På denne bakgrunnen er det interessant å få vite hvorfor effekten synes å være motsatt.

Bjørnar Skjæran (A)

Svar

Bjørnar Skjæran: Tilskuddsordningen for sysselsetting av sjøfolk er en regelstyrt og rettighetsbasert ordning. Bevilgningen til tilskuddsordningen er en overslagsbevilgning, og utbetalinger fra ordningen avhenger av antall sjøfolk det søkes om tilskudd for og lønnsnivået blant disse. Rederier kan søke om tilskudd på grunnlag av innbetalt forskuddstrekk av skatt, trygdeavgift og arbeidsgiveravgift for tilskuddsberettiget mannskap.
I forslag til statsbudsjettet for 2022 som Solberg-regjeringen la frem for Stortinget ble det foreslått å innføre et makstak på 189 000 kroner for seks av tilskuddsmodellene i ordningen, samt avvikle tilskuddsmodellen for NIS-registrerte lasteskip i utenriksfart. Dette innebar et kutt i ordningen på 407 mill. kroner.
I Prop. 1 S Tillegg 1 (2021-2022), foreslo regjeringen å videreføre tilskuddsmodellen for NIS-registrerte lasteskip i utenriksfart samt økte makstaket til 220 000 kroner per sysselsatt i alle tilskuddsmodeller, med unntak av i tilskuddsmodellen NIS generell, hvor taket på 26 prosent refusjon ligger fast. Med dette tilførte denne regjeringen 227 millioner kroner mer til ordningen enn det som ble lagt frem i budsjettforslaget til den forrige regjeringen.
Som representanten viser til har det vært en økning av både sjøfolk og skip som omfattes av tilskuddsordningen for sysselsetting av sjøfolk. Tilskuddsordningen er regelstyrt og rettighetsbasert, noe som gjør at antall sjøfolk og skip som omfattes av ordningen vil variere over tid. Markedssituasjonen for norsk maritim næring er bl.a. betinget av utviklingen i verdensøkonomien og internasjonal handel, så vel som av utviklingen i olje- og gasspriser. Derfor medfører ikke innføringen av makstak for tilskudd til rederiene nødvendigvis at færre sjøfolk og skip omfattes av tilskuddsordningen. I likhet med andre sektorer i norsk økonomi har det vært høy aktivitet i maritim næring, og på bakgrunn av den økte aktiviteten foreslår regjeringen å øke bevilgningen til tilskuddsordningen for sysselsetting av sjøfolk med 88 mill. kroner, fra 2 205 til 2 293 mill. kroner, i 2022 (jf. Prop. 26 S (2022-2023)).
Til tross for et stramt handlingsrom i statsbudsjettet for 2023 har regjeringen valgt å satse på maritim næring. Regjeringen har blant annet prioritert å skjerme og videreføre tilskuddsordningen for sysselsetting av sjøfolk på dagens nivå. Jeg er glad for at det er høy aktivitet i maritim næring, og at et rekordhøyt antall sjøfolk og skip er omfattet av tilskuddsordningen.