Skriftlig spørsmål fra Erlend Svardal Bøe (H) til fiskeri- og havministeren

Dokument nr. 15:598 (2022-2023)
Innlevert: 02.12.2022
Sendt: 05.12.2022
Besvart: 12.12.2022 av fiskeri- og havminister Bjørnar Skjæran

Erlend Svardal Bøe (H)

Spørsmål

Erlend Svardal Bøe (H): Når vil en nullvisjon for drukningsulykker komme, og vil regjeringen følge opp en slik nullvisjon med en konkret handlingsplan for drukningsforebygging slik organisasjonen Flyte ønsker?

Begrunnelse

Tall fra Redningsselskapet viser at 86 personer har druknet i Norge så langt i år. I Hurdalsplattformen har regjeringen sagt at nullvisjonen vi har for døde i trafikken, også skal gjelde på sjøen, i tillegg til at regjeringen sier de vil prioritere det forebyggende arbeidet for å hindre drukningsulykker. Det er bra at regjeringen går inn for en nullvisjon, men uten en tydelig plan og konkret handling kommer vi dessverre ikke lengre med å forebygge drukningsulykker. Vi trenger politisk handlekraft og vilje, og at regjeringen følger opp sine egne lovnader om en nullvisjon for drukningsulykker. Organisasjonen Flyte som er etablert for å koordinere arbeidet med drukningsforebygging i Norge mener det må komme en nasjonal nullvisjon for drukningsulykker og at den må følges opp med en handlingsplan som inneholder konkrete tiltak.

Bjørnar Skjæran (A)

Svar

Bjørnar Skjæran: Ett liv tapt til drukning er ett for mye. Dette er noe som opptar meg personlig, og jeg har også tidligere i år hatt et møte med Flyte om temaet.
Innenfor Nærings- og fiskeridepartementets ansvarsområde er dette noe vi jobber med i form av ulykkesforebygging tilknyttet bruk av nærings- og fritidsfartøy, uten at dette begrenser seg til kun drukningsulykker.
Sjøfartsdirektoratet jobber kontinuerlig med sikkerhet til sjøs, gjennom blant annet tilsynsaktivitet og holdningsskapende arbeid. På fritidsbåtområdet er det etablert en visjon om ingen omkomne eller hardt skadde ved bruk av fritidsbåter, samt en handlingsplan som løper fra 2019 til 2023. Sjøfartsdirektoratets statistikk viser at det dessverre har vært mange omkomne i 2022 i tilknytning til fritidsbåtbruk, herunder er det registrert 34 omkomne per 6. desember 2022. Dette viser at arbeid med sjøsikkerhet er særdeles viktig.
Tidligere i år ga jeg også Sjøfartsdirektoratet i oppdrag å utarbeide et faglig grunnlag knyttet til etablering av en nullvisjon for fiskeflåten, samt en vurdering av om nullvisjonen bør bygges ut slik at næringsfartøy generelt omfattes. Direktoratet ble også bedt om å vurdere om nullvisjonen knyttet til fritidsbåter bør omfattes i det videre nullvisjonsarbeidet. Videre ble Stortingets vedtak nr. 481, hvor Stortinget stilte seg positivt til en nullvisjon for næringene til havs, oversendt Sjøfartsdirektoratet, og direktoratet ble bedt om å se hen til vedtaket i arbeidet med det faglige grunnlaget for etablering av en nullvisjon.
Sjøfartsdirektoratet faglige innspill til hvordan en nullvisjon i sjøfarten bør innrettes og hvem den bør omfatte, er mottatt av departementet og er under behandling.