Skriftlig spørsmål fra Aleksander Stokkebø (H) til arbeids- og inkluderingsministeren

Dokument nr. 15:607 (2022-2023)
Innlevert: 02.12.2022
Sendt: 05.12.2022
Besvart: 09.12.2022 av arbeids- og inkluderingsminister Marte Mjøs Persen

Aleksander Stokkebø (H)

Spørsmål

Aleksander Stokkebø (H): Når kan vi forvente at HMS-regelverket for havvind vil være på plass, og vil det nye regelverket ta hensyn til industriens særegenheter?

Begrunnelse

Havvind har potensiale for å utvikle seg til et nytt norsk industrieventyr. Det forutsetter imidlertid at regjeringen og Petroleumstilsynet avklarer hvilke rammevilkår som skal gjelde, slik at aktørene vet hva man skal planlegge for. Det er derfor viktig at man så snart som mulig får utferdiget HMS-regelverket for offshore vind og at dette tar hensyn til industriens særegenheter, da offshore vind eksempelvis har en annen risikoprofil enn tradisjonell olje- og gassvirksomhet.

Marte Mjøs Persen (A)

Svar

Marte Mjøs Persen: Regjeringen har store ambisjoner for utviklingen av vindkraft til havs. Innen 2040 skal det lyses ut områder for 30 000 MW havvind. Det er nesten like mye kraft som vi produserer i Norge i dag. Utlysning av første fase av Sørlige Nordsjø II og Utsira Nord er planlagt gjennomført innen utgangen av første kvartal 2023. Regjeringen ønsker tett dialog med havvindnæringen og andre brukere av havet i forkant av utlysningen, og har nettopp sendt utkast til blant annet prekvalifisering, auksjonsmodell og støtteordning på høring.
Petroleumstilsynet er delegert myndighet til å regulere og føre tilsyn med sikkerhet og arbeidsmiljø ved fornybar energiproduksjon til havs. Arbeidet med å etablere HMS-regler for slik virksomhet er godt i gang, og skjer i nær dialog med partene i arbeidslivet, samt andre bransjeorganisasjoner og norske og utenlandske myndigheter med tilsvarende eller tilstøtende ansvar.
Jeg er naturligvis enig i at havvind ikke har samme risiko som petroleumsvirksomhet offshore, og at dette skal gjenspeiles i regelverket. Det er derfor en grunnleggende forutsetning for arbeidet at regelverket skal være tilpasset risikoen ved havenergivirksomhet. I regelverksarbeidet legges det blant annet vekt på at anerkjente internasjonale standarder benyttes der det finnes. Og der det finnes relevant, eksisterende norsk regelverk, legges dette til grunn så langt det er mulig og hensiktsmessig.
Petroleumstilsynet planlegger for alminnelig høring før sommeren 2023, med en målsetting om iverksettelse fra 1. januar 2024.