Seher Aydar (R): Hva vil statsministeren foreta seg for å sikre at habilitetsreglene praktiseres i henhold til gjeldende lovverk og veileder, og at Statsministerens kontor har nødvendig kontroll med praktiseringen, og er statsministeren komfortabel med at det overlates til private aktører å regulere Statsministerens kontors tilgang på nødvendig informasjon eller offentlighetens behov for innsyn?
Begrunnelse
Håndbok for politisk ledelse fra Statsministerens kontor sier at:
«Politisk ledelse skal ha god kjennskap til habilitetsreglene og på eget initiativ gjøre embetsverket oppmerksomme på forhold som gjør at en er eller kan være inhabil i behandlingen av en sak.»
Videre står det i Håndbok for politisk ledelse at:
«Statssekretærer og politiske rådgivere som er inhabile i en sak, skal ikke delta i noen deler av behandlingen av den aktuelle saken, verken i forberedende møter, dokumenthåndtering eller på andre måter. I slike tilfeller oppnevnes det ikke stedfortreder for vedkommende. Departementet skal utarbeide et kort notat hvor det framgår at vedkommende fratrer behandlingen av saken og bakgrunnen for dette.»
De siste dagers mediedekning tyder på at dette ikke lar seg følge opp, når medlemmer av politisk ledelse har hemmelige kundelister, som ikke kan deles med verken overordnede i regjering eller noen andre i embetsverk/departement.
Statsministerens kontor har sendt brev til McKinsey og bedt om at innsyn i statssekretærens kundelister som et minimum kan gis til statsministeren, stabssjefen, regjeringsråden og ekspedisjonssjefen i Administrativ- og konstitusjonell avdeling.
Et minimum av innsyn i det aktuelle tilfellet vil ikke løse det prinsipielle spørsmålet med behovet for offentlig innsyn i tidligere oppdragsgivere og oppdragenes innhold der regjeringsmedlemmer eller statssekretærer har arbeidet med å fremme politiske eller næringsmessige interesser.
Ved en offentliggjøring fra selskapets side vil det også gjenstå et prinsipielt problem, ved at Norges regjering er prisgitt godkjennelse fra private aktører og deres eventuelle kommersielle interesser, for å utvise nødvendig åpenhet og sikre kontroll med habilitetsspørsmål.