Skriftlig spørsmål fra Mona Fagerås (SV) til forsknings- og høyere utdanningsministeren

Dokument nr. 15:657 (2022-2023)
Innlevert: 08.12.2022
Sendt: 08.12.2022
Besvart: 21.12.2022 av forsknings- og høyere utdanningsminister Ola Borten Moe

Mona Fagerås (SV)

Spørsmål

Mona Fagerås (SV): Ministeren har tidligere uttalt at tidligere høyskolen på Nesna vil få en rolle i å utvikle distriktsbasert høgere utdanning og forskning for hele landet, altså som et nasjonalt senter.
Hvordan ligger arbeidet med å få et nasjonalt senter for distriktsskolene på Nesna an?

Begrunnelse

Vi i SV er fornøyde med jobben regjeringen så langt har gjort for å få studiestedet Nesna på føttene igjen, det å legge ned en utdanning som har fôret nordnorske kommuner med kvalifiserte lærere i en tid med lærermangel var feil medisin, men i Hurdalsplattformen står det noe mer. Det står at Nesna skal bli et nasjonalt senter for distriktsskoler. Det er mange utfordringer en fådelt skole har, kontra en byskole. Jeg vil for eksempel gå så langt som å si at dagens mastergradsstudenter, som bare kan undervise i to eller maks tre fag, er nesten ubrukelige på en fådelt skole. Det finnes også flere eksempler på at forskjellene er store.

Ola Borten Moe (Sp)

Svar

Ola Borten Moe: For å sikre et godt studietilbud over hele landet ba regjeringen Nord universitet om å etablere barnehage- og grunnskolelærerutdanning på Nesna fra 2022. Dette er viktig for Helgeland og Nord-Norge. Nord universitet fikk i 2022 økt bevilgningen med 60 mill. kroner for å dekke kostnadene ved å reetablere og bygge opp disse utdanningene. Det var 72 kvalifiserte førstevalgsøkere til Nesna i 2022, og 82 fikk tilbud om studieplass.
Det følger av Hurdalsplattformen at regjeringen vil legge til rette for at utdanningsinstitusjonen på Nesna kan bli et senter for desentralisert og distriktsrettet utdanning og forsking. Nord universitet har startet et utviklingsprosjekt på Nesna, og departementet har dialog med universitet om den videre utviklingen av virksomheten på Nesna.