Skriftlig spørsmål fra Terje Halleland (FrP) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:805 (2022-2023)
Innlevert: 21.12.2022
Sendt: 21.12.2022
Besvart: 05.01.2023 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Terje Halleland (FrP)

Spørsmål

Terje Halleland (FrP): Vil spesialtransport over E134 Haukli kunne gjøres enklere og mindre byråkratisk på bakgrunn av oppdaterte tunneler på strekningen?

Begrunnelse

På tidligere spørsmål om en enklere avvikling av spesialtransport over E134 over Haukeli, opplyste statsråden at restriksjonene var knyttet til blant annet dårlig standard på tunneler på strekningen. Nå er det over flere år gjennomført arbeid med oppgradering av disse tunnelene, brukt nesten 1 mrd. kr, og nå er dette arbeidet ferdigstilt.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Jeg viser til mitt tidligere svar av 11. februar 2022 på spørsmål nr. 1171 til skriftlig besvarelse fra representanten Halleland om spesialtransport over E134 Haukelifjell. Jeg peker i svaret på at den aktuelle strekningen ikke er spesielt godt egnet for spesialtransporter, og at det derfor må søkes om dispensasjon.
Det er utført omfattende arbeid i flere av tunnelene over E134 Haukelifjell de siste årene for å tilfredsstille forskrift av 15. mai 2007 nr. 517 om minimum sikkerhetskrav til visse veitunneler (tunnelsikkerhetsforskriften). Arbeidene skal være ferdig sommeren 2023 og omfatter hovedsakelig utskifting av alt elektroutstyr i tunnelene, oppgradering av dreneringssystem samt veidekke, bygging av nye tekniske bygg med installasjoner i Haukelitunnelen og Vågslidtunnelen, evakueringsrom/venterom i forannevnte tunneler, frost- og brannsikring strekningsvis i Vågslidtunnelen, samt installasjon av nytt sikkerhetsutstyr og utstyr for styring av tunnelene (varsling, kameraovervåkning m.m.).
Det er ikke utført arbeider som har tatt sikte på å endre tunnelenes tverrsnitt eller utforming slik som bredde og høyde. Det som er utført av fjellarbeider i profilen har kun skjedd i forbindelse med etablering av nye tekniske bygg, som for eksempel i tilknytning til nye ventilasjonsvifter.
Ettersom oppgraderingen av tunnelene ikke endrer utformingen av bredde og høyde i tunnelløpene, vil de gjeldende restriksjonene for spesialtransporter bli videreført.