Skriftlig spørsmål fra Ola Elvestuen (V) til klima- og miljøministeren

Dokument nr. 15:814 (2022-2023)
Innlevert: 21.12.2022
Sendt: 22.12.2022
Besvart: 04.01.2023 av klima- og miljøminister Espen Barth Eide

Ola Elvestuen (V)

Spørsmål

Ola Elvestuen (V): Mener ministeren at departementets vedtak om lisensfelling av ulv utenfor ulvesonen inkluderer familiegrupper av ulv som hovedsakelig har tilhold innenfor sonen, og hvordan vil ministeren unngå at årets ulvejakt utenfor sonen fører til at medlemmer av familiegrupper innenfor sonen felles, slik det skjedde i 2021 da lederparet i Slettås-flokken ble skutt rett utenfor sonen?

Begrunnelse

Et ulvepar fra Slettåsreviret ble skutt ved grensen til ulvesonen 11. desember 2021 i Rendalen kommune. Ledertispa i reviret var et F2-individ. Valpene var på det tidspunktet da lederdyrene ble skutt, omtrent syv måneder gamle. Det var ikke noen fellingstillatelse verken for lederparet eller valpene av Slettås-flokken.
Klima- og miljødepartementets presiserer i sin klageavgjørelse fra 26. november 2021 hvilke dyr er omfattet av avgjørelsen: «Etter departementets vurdering er det rettslig grunnlag for å tillate lisensfelling av streifulv utenfor ulvesonen i region 4 og 5 etter naturmangfoldloven § 18 første ledd bokstav b. (…)Videre har departementet kommet til at det er rettslig grunnlag for å tillate lisensfelling av et sannsynlig nytt etablert ulvepar nord for ulvesonen i deler av Stor-Elvdal og Rendalen kommuner etter naturmangfoldloven § 18 første ledd bokstav c.» Vedtaket er presist og utfyllende i forhold til hvilke ulver det er tillatt å ta livet av. Det eneste revirhevdende paret som det ble gitt tillatelse til lisensfelling var et sannsynlig nytt etablert ulvepar nord for ulvesonen i deler av Stor-Elvdal og Rendalen kommuner. Dette paret ble skutt den 8. desember 2021.
I forbindelse med skytingen av Slettås-paret ble det av visse miljøer beskrevet en tolkning av departementets vedtak som gjør at ulv - også revirhevdende par og familiegrupper av ulv - generelt er "fritt vilt" å skyte på utenfor ulvesonen. Vedtaket kan på ingen måte tolkes slik.
Det er skrevet i p 6.1 i Meld. St. 21 (2015-2016) Ulv i norsk natur at «Dersom over halvparten av reviret ligger innenfor ulvesonen, skal reviret regnes som innenfor sonen». Hvis man åpner for lisensfelling av alle reviretablerte ulver utenfor ulvesonen, er det en stor risiko for at det skytes ulver som tilhører familiegrupper av ulv som hovedsakelig har tilhold innenfor sonen. Dette kan dermed medføre at det drives med lisensfelling av ulv innenfor ulvesonen uten lovhjemmel eller vedtak med hjemmel i lov. Dette strider mot naturmangfoldloven § 15 første ledd.

Espen Barth Eide (A)

Svar

Espen Barth Eide: Da Klima- og miljødepartementet den 25. november 2022 fattet endelig avgjørelse i klagesaken om lisensfelling utenfor ulvesonen, var det, så langt departementet kjente til, ikke registrert forekomst av reviretableringer i områder utenfor ulvesonen denne vinteren. Det ble imidlertid tatt høyde for at dette kan registreres i løpet av lisensfellingsperioden, som varer fra 1. desember til 31. mai. For eventuelle reviretablerte ulver i områder utenfor ulvesonen der det ikke er sau eller tamrein på utmarksbeite, framgår det av vedtaket at departementet anser at det er hjemmel for lisensfelling etter naturmangfoldloven § 18 første ledd bokstav c. I vurderingen ble det lagt særlig vekt på hensynet til en tydelig og forutsigbar soneforvaltning, og betydningen dette har for å dempe konflikt knyttet til forvaltning av ulv og sikre tillit til forvaltningen.
Ettersom lisensfellingskvoten utenfor ulvesonen også omfatter eventuelle reviretablerte ulver som først blir registrert underveis i lisensfellingsperioden, ble det imidlertid av biologiske og dyreetiske hensyn gitt føringer om nødvendigheten av å innskrenke lisensfellingsperiodens varighet. Dersom det påvises aktivitet av revirmarkerende par, skal lisensfelling stanses i aktuelle områder 15. februar av hensyn til parringstiden, og om nye opplysninger påviser aktivitet av familiegrupper av ulv skal lisensfellingen avgrenses til perioden mellom 1. januar til 15. februar i aktuelle områder.
Jeg vil i denne sammenheng også vise til at Miljødirektoratet i sin faglige tilråding i saken tok høyde for eventuell felling av ulv tilknyttet den nordligste delen av ulvesonen. Dette er altså tatt i betraktning ved faglig vurdering av kvotestørrelse for lisensfelling av ulv denne vinteren. Miljødirektoratet skrev blant annet:

«Det er blitt en etablert praksis at ulver som beveger seg utenfor ulvesonen i nord, kan felles under lisensfelling i perioden 1. desember til 31. mai. Vi kan dermed ikke forvente nyetableringer av revir i de nordligste delene av ulvesonen. Områdene som for noen år siden hadde stabile, helnorske revir nord for Fv 215 (Julussa, Osdalen, Deisjø m.fl.) vil av samme grunn ikke få familiegrupper av ulv. Også eventuelle etableringer i områdene like sør for Fv 215, som Slettås og Letjenna, vil være mer usikre, siden de også kan opptre utenfor sonen og dermed bli felt.»