Skriftlig spørsmål fra Erlend Larsen (H) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:827 (2022-2023)
Innlevert: 23.12.2022
Sendt: 23.12.2022
Besvart: 09.01.2023 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Erlend Larsen (H)

Spørsmål

Erlend Larsen (H): Hvordan vil statsråden personlig engasjere seg for at Stortingets vilje skal gjennomføres, og slik at Sandefjord Lufthavn ikke forskjellsbehandles som følge av måten departementet valgte å notifisere støtteordningene for tap lidt som en følge av koronapandemien i 2020?

Begrunnelse

Gjennom pandemien var det behov for støtte til de private lufthavnene, Sandefjord og Haugesund. Stortinget har bevilget penger til dette formålet både for 2020 og for 2021. Som følge av at departementet behandlet notifiseringsprosessene for 2020 ulikt, får Sandefjord Lufthavn nå dekket vesentlig mindre av tapet de led sammenlignet med Haugesund Lufthavn.
Sandefjord Lufthavn har mottatt tilbakebetalingskrav på 23,8 millioner kroner som en følge av at departementet notifiserte støttetiltak med ulike periodiseringer for de to private lufthavnene. Dette var ikke Stortingets intensjon og statsråden bør søke å rette opp i dette, slik at Sandefjord Lufthavn får beholde de 23,8 millionene som nå kreves tilbakebetalt.
Departementet notifiserte til ESA et støttetiltak til fordel for Haugesund Lufthavn for alt tap som var lidt i 2020. Denne notifiseringen skjedde 27. juli 2020. Til sammenligning ble støtten til Sandefjord Lufthavn for tap lidt i 2020 notifisert i to runder. Den 30. juli 2020 sendte departementet først en notifisering for tap lidt i perioden 1. mars til 30. september 2020, og så sent som 3. desember 2020 notifiserte departementet et nytt støttetiltak for tap lidt i perioden 1. oktober til 31. desember 2020.
Det er uklart hvorfor departementet med få dagers mellomrom valgte å notifisere støttetiltakene for de to private lufthavnene med ulike støtteperioder. Konsekvensen ser ut til å være at mens Haugesund Lufthavn får dekket sitt tap gjennom sin støtteordning, så må Sandefjord Lufthavn tilbakebetale 23,8 millioner kroner. Årsaken er at ESA ikke vil godta at Sandefjord Lufthavn beregner sitt tap for hele 2020, og det skyldes at departementet for notifiserte to støttetiltak for tap lidt i ulike perioder av 2020. Dermed medfører denne ulike behandlingen fra departementets side at Sandefjord Lufthavn får vesentlig mindre i støtte enn det tapet de har lidt og de midlene Stortinget bevilget i 2020.
I tillegg har Sandefjord Lufthavn måttet bruke betydelige ressurser på å få utredet saken og følge denne opp overfor departementet og ESA. Slik saken nå står er det nødvendig at statsråden personlig involverer seg for å sørge for at Stortingets vilje blir gjennomført, for å unngå forskjellsbehandling og for at Sandefjord lufthavn får beholde de bevilgede pengene.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Sandefjord og Haugesund lufthavner hadde svært ulike roller og forutsetninger ved pandemiutbruddet, og det er ikke gitt at Stortinget har ment å behandle de to lufthavnselskapene helt likt. Sandefjord Lufthavn eies hovedsakelig av Sandefjord kommune og Vestfold og Telemark fylkeskommune, og det er selskapet selv som eier infrastrukturen. Haugesund lufthavn eies av Avinor, men driften av lufthavnen er satt ut på tjenestekonsesjon til det lokale privateide driftsselskapet Lufthavndrift AS. Haugesund lufthavn inngår i det statlige lufthavnnettverket, og ved pandemiutbruddet vurderte Samferdselsdepartementet at Haugesund lufthavn måtte holdes åpen for ambulansetrafikk og et subsidiert minimumstilbud av flyruter, jf. Prop. 95 S (2019–2020). Dette ble løst gjennom å sikre eksisterende lufthavnoperatør økonomisk.
Avinor fikk i juni 2020 i oppdrag av Samferdselsdepartementet å få på plass en midlertidig reforhandlet avtaleløsning med Lufthavndrift. Støtten skulle ikke dekke investeringer eller andre driftskostnader enn de som var nødvendige for å sikre at lufthavnen kunne holdes åpen for ambulanseflyginger og det subsidierte minimumstilbudet av flyruter. Avinor ble kompensert for selve støtten til Lufthavndrift over Samferdselsdepartementets budsjett, men Avinor skulle selv reforhandle avtalen med Lufthavndrift og selv forestå notifisering av støtten til ESA og få den godkjent.
Avinor er et selvstendig statsaksjeselskap med eget styre, og med en betydelig grad av forretningsmessig frihet med vekt på langsiktige og forutsigbare rammebetingelser. Formålet med støtten til Lufthavndrift var å sikre at Lufthavndrift som Avinors kontraktsmotpart overlevde pandemien, og å sikre kontinuerlig drift av Haugesund lufthavn. Hvilke vurderinger som lå til grunn for å notifisere støtten til Lufthavndrift for perioden mars–desember må Avinor selv svare for.
Notifikasjonene om Sandefjord Lufthavn ble på sin side utarbeidet av Nærings- og fiskeridepartementet og Samferdselsdepartementet. Disse prosessene skjedde uavhengig av hverandre. For notifikasjonene om Sandefjord Lufthavn ble Stortingets tidsavgrensede bevilgninger lagt til grunn for varigheten av tiltakene. Da beløpet for den første perioden ble bevilget, hadde verken Stortinget, Samferdselsdepartementet eller Sandefjord Lufthavn forutsetninger for å vurdere varigheten av pandemien. Stortinget problematiserte heller ikke mulige konsekvenser av å avgrense bevilgningen til en bestemt periode. I Stortingets innstilling ble det lagt til grunn at «kompensasjonen blir motregnet mot faktisk behov slik at ikke Torp blir overkompensert», jf. Innst. 360 S (2019–2020). Stortinget tok ikke stilling til hva som er «faktisk behov», men la i innstillingen til grunn at støtten kan forankres som ad hoc støtte etter EØS-avtalens artikkel 61(2)(b), og at dette krevde notifikasjon til ESA og godkjennelse. Bruken av denne bestemmelsen åpner for kompensasjon for tapt fortjeneste, med visse begrensninger. Stortingets vilje var med andre ord at støtten skulle tildeles i medhold av EØS-avtalens artikkel 61(2)(b) og de begrensningene som måtte følge av den, og for den perioden som Stortinget bevilget midler til.
Tapet ble i henhold til EU-kommisjonens mal for notifikasjoner under den tilsvarende bestemmelsen i EUs traktatsverk (TEUV artikkel 107(2)(b)) beregnet som differansen mellom resultatet i referanseperioden i 2019 og resultatet i samme periode i 2020. Men ifølge retningslinjene for avregningen av støtten skulle overskuddet i referanseperioden nedskaleres tilsvarende den relative reduksjonen i aktiviteten, i dette tilfellet målt ved reduksjonen i driftsinntekter fra referanseperioden til støtteperioden. Hele underskuddet dekkes, men profitten justeres ned forholdsvis med aktivitetsnivået. Dette prinsippet gjaldt også for Haugesund lufthavn, og andre støttemottakere.
Lufthavnvirksomhet er en svært sesongbetont næring, med langt høyere fortjeneste i sommerhalvåret enn i vinterhalvåret. Lufthavnene vil normalt være tjent med at støtten avregnes over hele perioden, slik at sesongvariasjonene kan avregnes mot hverandre, og uavhengig av fordelingen av bevilgningen mellom perioder. Dette fordi overkompensasjon må tilbakebetales, mens «underkompensasjon» ikke hensyntas. Etter det jeg forstår er Stortingets bevilgninger for de to periodene i 2020 basert på innspill fra Sandefjord Lufthavn. Sandefjord Lufthavn har trolig ikke lagt ESAs prinsipp om skalering av profitt til grunn for sin beregning for den første perioden, og ved beregning av behovet for den andre perioden er det trolig ikke lagt til grunn at periodene ikke kan avregnes mot hverandre. Begge disse forutsetningene er imidlertid grundig forklart i de respektive notifikasjonene. Eventuelle innsigelser til disse prinsippene måtte ha blitt fremmet i prosessen med å utforme notifikasjonene. Det lar seg ikke gjøre i ettertid. Dersom dette skal omgjøres, må støtten notifiseres på nytt, og ifølge ESA da med andre og strengere forutsetninger lagt til grunn enn ved notifiseringen i 2020.
Samferdselsdepartementet og Nærings- og fiskeridepartementet involverte Sandefjord Lufthavn i arbeidet med begge notifikasjoner helt frem til sluttfasen. Selskapet har hatt mulighet til å påvirke både faktum og argumentasjon.
Selv om jeg ønsker større grad av nasjonal innflytelse over avgjørelser som dette, så kan jeg ikke se hvordan jeg personlig kan påvirke utfallet av denne beslutningen. Sandefjord Lufthavn og deres advokater har hatt omfattende dialog med ESA om saken, og mitt departement har hatt utstrakt dialog med ESA og med Sandefjord Lufthavn og deres advokater om saken, i tillegg til saken som gjelder støtten for 2021. I dialogen med ESA har Samferdselsdepartementet i stor grad støttet Sandefjord Lufthavns synspunkter. Jeg mener at det nå ikke er noe uavklart vedrørende avregningen av støtten for 2020. De avgjørende beslutningene ble tatt før den sittende regjeringen tiltrådte, og jeg kan ikke svare for de vurderinger som ble gjort på tidspunktet for notifiseringen. Etter min oppfatning er de forutsetningene Stortinget la til grunn for bevilgningene for de aktuelle periodene i 2020 ivaretatt. Det er derfor ikke grunnlag for å hevde at Sandefjord Lufthavn er forskjellsbehandlet.