Erlend Larsen (H): Hvordan vil statsråden personlig engasjere seg for at Stortingets vilje skal gjennomføres, og slik at Sandefjord Lufthavn ikke forskjellsbehandles som følge av måten departementet valgte å notifisere støtteordningene for tap lidt som en følge av koronapandemien i 2020?
Begrunnelse
Gjennom pandemien var det behov for støtte til de private lufthavnene, Sandefjord og Haugesund. Stortinget har bevilget penger til dette formålet både for 2020 og for 2021. Som følge av at departementet behandlet notifiseringsprosessene for 2020 ulikt, får Sandefjord Lufthavn nå dekket vesentlig mindre av tapet de led sammenlignet med Haugesund Lufthavn.
Sandefjord Lufthavn har mottatt tilbakebetalingskrav på 23,8 millioner kroner som en følge av at departementet notifiserte støttetiltak med ulike periodiseringer for de to private lufthavnene. Dette var ikke Stortingets intensjon og statsråden bør søke å rette opp i dette, slik at Sandefjord Lufthavn får beholde de 23,8 millionene som nå kreves tilbakebetalt.
Departementet notifiserte til ESA et støttetiltak til fordel for Haugesund Lufthavn for alt tap som var lidt i 2020. Denne notifiseringen skjedde 27. juli 2020. Til sammenligning ble støtten til Sandefjord Lufthavn for tap lidt i 2020 notifisert i to runder. Den 30. juli 2020 sendte departementet først en notifisering for tap lidt i perioden 1. mars til 30. september 2020, og så sent som 3. desember 2020 notifiserte departementet et nytt støttetiltak for tap lidt i perioden 1. oktober til 31. desember 2020.
Det er uklart hvorfor departementet med få dagers mellomrom valgte å notifisere støttetiltakene for de to private lufthavnene med ulike støtteperioder. Konsekvensen ser ut til å være at mens Haugesund Lufthavn får dekket sitt tap gjennom sin støtteordning, så må Sandefjord Lufthavn tilbakebetale 23,8 millioner kroner. Årsaken er at ESA ikke vil godta at Sandefjord Lufthavn beregner sitt tap for hele 2020, og det skyldes at departementet for notifiserte to støttetiltak for tap lidt i ulike perioder av 2020. Dermed medfører denne ulike behandlingen fra departementets side at Sandefjord Lufthavn får vesentlig mindre i støtte enn det tapet de har lidt og de midlene Stortinget bevilget i 2020.
I tillegg har Sandefjord Lufthavn måttet bruke betydelige ressurser på å få utredet saken og følge denne opp overfor departementet og ESA. Slik saken nå står er det nødvendig at statsråden personlig involverer seg for å sørge for at Stortingets vilje blir gjennomført, for å unngå forskjellsbehandling og for at Sandefjord lufthavn får beholde de bevilgede pengene.