Frank Edvard Sve (FrP): Kva tiltak vil samferdselsministeren sette i verk for at bilistene bruker dei sikrast dekka både på vinter og sommer, og premierer dei som bruker sikre, gode piggdekk om vinteren, og vil ministeren arbeide for å til dømes kunne kutte avgifter på dei sikraste vinterdekka piggdekk?
Begrunnelse
I Oslo er det piggdekkavgift og her får altså bilister som velger det tryggeste dekket gebyr og bot.
«Eg køyrer fra Sunnmøre over Strynefjellet til Oslo, og det er alltid vekslende føre på denne strekningen, og ofte nullføre og is i lavlandet.
-Ingen vil noen gang klare å få meg til å køyre piggfritt.»
No i lengre tid har vi sett tragiske tilstander på veiene i store deler av landet, ved nullføre, underkjølt regn og såpeglatt. Fleire alvorlige ulykker, kjedekollisjon, og vi ser videoer av biler som «seiler sin egen sjø» i ulike medier.
Heimesykepleien sliter i Oslo og kommer seg ikke frem til de som trenger hjelp, noe som selvsagt er alvorlig.
Slike kommunale biler burde ha firehjulstrekk og sjølvsagt piggdekk, og bør ha tilgang til lettkjetting.
Piggdekk har vesentlig kortare bremselengde eller piggfrie dekk, i 50 km/t stopper ett nordisk piggdekk på 43 m, piggfrie dekk har bremselengd på heile 60 m.
Europeiske dekk har enda lengre bremselengd.
«Med piggdekk stopper altså bilen fire billengder før piggfrie dekk.»
«Min bil er ca. 5 år, og bikker om nokre veker 300 000 km, jeg køyre også nokre andre biler i familien. Når en er så mye på veien ser ein mye rart, der min bil med nye piggdekk sitter godt, driver andre som "Bambi på isen"».
Piggfri dekk er heilt supert på kaldt og godt vinterføre, og har etter hvert blitt gode. Derimot når disse ikke opp til piggdekk på vanskelige kjøreforhold.
Det er også fleire som køyrer piggfrie vinterdekk heile året, då får dei stort sett livsfarlige sommerdekk med dårlige egenskaper for dette, og senere etter sommerbruk, ubrukelige knallharde piggfrie vinterdekk.
FrP ønsker å fjerne piggdekkavgiften, også fordi dette er enda en skattelegging av bilister som faktisk velger det mest trafikksikre dekkalternativet på krevende kjøreforhold.
Folk må kunne velge selv hva type dekk en bruker, etter sitt behov.
Trafikksikkerhet er og blir det viktigste, da burde Oslo holde seg for gode til å bøtelegge trafikktrygge dekkalternativ.
Talla for trafikkdrepte i 2022 har no kome og 118 personer har mista livet i trafikken sist år. Dette er tragiske og svært alvorlige tall, og alle steiner må snues for å hindre ulykker i trafikken.
Korleis bilene er skodd er svært viktig, og må få større fokus.