Mona Fagerås (SV): Hvordan vil samferdselsministeren redusere ventetiden for å få kjøreseddel i distriktene, og vil samferdselsministeren se på muligheten for å åpne for praktisk prøve ved flere trafikkstasjoner, eventuelt dispensere for kravet om praktisk prøve der dette er formålstjenlig?
Begrunnelse
Det er nedsatt et utvalg for å se på fremtidig organiseringen av drosjenæringen. Dette er positivt og nødvendig. I påvente av denne prosessen smuldrer taxinæringen over store deler av distriktsnorge. I Narvik kommune er det et stort problem å få på plass ekstravakter, helgevakter og vikarer. Dette medfører en kraftig økning på arbeidsbelastningen til de faste sjåførene. Dette har igjen ført til at flere av løyvehaverne har funnet seg andre yrker.
Problemet er at terskelen for å få kjøreseddel er økt dramatisk. Både fra Narvik og en rekke andre steder meldes det om at tiden det tar og kostnadene forbundet med å få kjøreseddel er økt kraftig etter den nye ordningen av 1. november 2020. Per nå må de som ønsker å bli drosjesjåfør i Narvik reise til Tromsø eller Bodø for å ta praktisk prøve. I tillegg til å være et godt stykke å kjøre er det mellom 3 og 4 måneder ventetid for å få kjøreseddelen. Deretter tar det ofte minst en måned med saksbehandling hos politiet for å få vandelsattest.
En velfungerende drosjenæring er, foruten å være vesentlig for helsetransport og så videre, helt nødvendig for reiselivet og for generell bolyst. Dette er vi nå på vei bort fra. Det er ikke tid til å vente på en utredning og dertil hørende stortingsbehandling.