Skriftlig spørsmål fra Mona Fagerås (SV) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:863 (2022-2023)
Innlevert: 04.01.2023
Sendt: 04.01.2023
Besvart: 10.01.2023 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Mona Fagerås (SV)

Spørsmål

Mona Fagerås (SV): Hvordan vil samferdselsministeren redusere ventetiden for å få kjøreseddel i distriktene, og vil samferdselsministeren se på muligheten for å åpne for praktisk prøve ved flere trafikkstasjoner, eventuelt dispensere for kravet om praktisk prøve der dette er formålstjenlig?

Begrunnelse

Det er nedsatt et utvalg for å se på fremtidig organiseringen av drosjenæringen. Dette er positivt og nødvendig. I påvente av denne prosessen smuldrer taxinæringen over store deler av distriktsnorge. I Narvik kommune er det et stort problem å få på plass ekstravakter, helgevakter og vikarer. Dette medfører en kraftig økning på arbeidsbelastningen til de faste sjåførene. Dette har igjen ført til at flere av løyvehaverne har funnet seg andre yrker.
Problemet er at terskelen for å få kjøreseddel er økt dramatisk. Både fra Narvik og en rekke andre steder meldes det om at tiden det tar og kostnadene forbundet med å få kjøreseddel er økt kraftig etter den nye ordningen av 1. november 2020. Per nå må de som ønsker å bli drosjesjåfør i Narvik reise til Tromsø eller Bodø for å ta praktisk prøve. I tillegg til å være et godt stykke å kjøre er det mellom 3 og 4 måneder ventetid for å få kjøreseddelen. Deretter tar det ofte minst en måned med saksbehandling hos politiet for å få vandelsattest.
En velfungerende drosjenæring er, foruten å være vesentlig for helsetransport og så videre, helt nødvendig for reiselivet og for generell bolyst. Dette er vi nå på vei bort fra. Det er ikke tid til å vente på en utredning og dertil hørende stortingsbehandling.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Jeg har utarbeidet svaret i samråd med justis- og beredskapsministeren, som har det overordnede ansvaret for kjøreseddelforvaltningen. Det er politidistriktene som utsteder kjøresedler.
I 2022 svarte jeg på to spørsmål med lignende innhold. Det kan være nyttig å lese mine svar 11. januar og 1. juli til stortingsrepresentant Liv Kari Eskeland for utfyllende bakgrunn til dette svaret.
Det er viktig å sikre at drosjesjåfører har tilstrekkelig kompetanse til å utøve yrket som drosjesjåfør på en tilfredsstillende måte. Slik kompetanse dokumenteres gjennom teoretisk og praktisk prøve for drosjesjåfører. Gjennomført drosjesjåførprøve er ett av flere vilkår for å få kjøreseddel.
Jeg kjenner til at ventetidene for praktisk drosjesjåførprøve noen steder i landet har vært lange. I løpet av det siste året har Statens vegvesen, som har ansvar for gjennomføring av prøvene, fattet en rekke tiltak for å redusere ventetidene. Vegvesenet har utdannet og ansatt flere sensorer, prioritert sensorkapasiteten på praktiske drosjesjåførprøver, myket opp utstyrskravene til prøven og endret oppmeldingssystemet slik at kandidaten kan søke om time til praktisk prøve før den teoretiske prøven er bestått. Tiltakene har så langt gitt god effekt. Statens vegvesen melder nå om at normal saksbehandlingstid de fleste steder er opptil en måned. Representantens beskrivelse av 3-4 måneders ventetid ved trafikkstasjonene gir dermed ikke lenger et riktig bilde av situasjonen.
Justis- og beredskapsministeren opplyser på vegne av Politidirektoratet at saksbehandlingstiden for kjøreseddel ligger på én til fire uker i alle politidistrikter, med unntak av Øst og Troms politidistrikt. Der er saksbehandlingstiden på mellom fire og seks uker.
Flere av tiltakene for å korte ned ventetiden for å gjennomføre drosjesjåførprøvene er relativt nye. Vi vil følge med på hvordan de reduserte ventetidene påvirker rekrutteringen til drosjesjåføryrket, samtidig som vi vurderer behovet for eventuelle ytterligere tiltak.
Justis- og beredskapsministeren og jeg er opptatt av å legge til rette for en sunn og velfungerende drosjenæring, og vil fortsatt følge situasjonen tett fremover.