Skriftlig spørsmål fra Grunde Almeland (V) til arbeids- og inkluderingsministeren

Dokument nr. 15:895 (2022-2023)
Innlevert: 06.01.2023
Sendt: 06.01.2023
Besvart: 13.01.2023 av arbeids- og inkluderingsminister Marte Mjøs Persen

Grunde Almeland (V)

Spørsmål

Grunde Almeland (V): Deler statsråden vår bekymring om at mennesker i sårbare situasjoner holdes utenfor leiemarkedet fordi ikke garantien det offentlige stiller er tilfredsstillende, og vil statsråden ta initiativ til at garantien forbedres slik at personer som trenger NAV garanti får forbedret sine muligheter til å finne et godt sted å bo?

Begrunnelse

Over en halv million Nordmenn leier boligen de bor i. For mange er det selvvalgt eller naturlig i den livsfasen er i. Allikevel så er det stor korrespondanse mellom leie av bolig og lavinntekt. I fjor skrev Forbrukerrådet rapporten «Å leie bolig», som viser at forbrukere som leier bolig mangler bostabilitet, frihet, privatliv og rett til å skape sitt eget hjem. Funnene viser også at å leie bolig er det viktigste kriteriet for å være økonomisk sårbar. For hver gang en leieboer må flytte, er det utleier og markedet som setter prisen. Dersom man ikke kan stille depositum til rådighet selv så er man avhengig av at NAV garanterer for depositumet, en såkalt «NAV garanti».
Flere annonser om utleie av bolig uttrykker eksplisitt at man ikke ønsker leietaker med NAV garanti. Årsaken til at utleiere ikke ønsker å ha leietakere som trenger NAV garanti er flere. Utleierne opplever at det er vanskelig å komme i kontakt med NAV dersom de har behov for det, og at det gis for lite informasjon om vilkårene for NAV garanti. Avtalen om garanti er ofte for kort i forhold til leieforholdet og noen utleiere hevder også at garantien ikke dekker erstatning for skader på bopelen. Det er altså ikke den som skal leie, men kvaliteten på garantien som oppleves som en utfordring. Dersom vi skal sikre at mennesker i utsatte livssituasjoner har likeverdige muligheter til å skaffe seg et godt sted å bo så må NAV garantien oppleves som like god som et depositum.

Marte Mjøs Persen (A)

Svar

Marte Mjøs Persen: Regjeringen vil ha et samfunn med et sterkt sikkerhetsnett med velferdstjenester for de som trenger det permanent eller i faser av livet. Dette gjelder også på det boligsosiale området. Jeg er opptatt av at mennesker i sårbare situasjoner ikke skal holdes utenfor leiemarkedet.
Det er kommunene som har hovedansvaret for å hjelpe vanskeligstilte på boligmarkedet. NAV-kontorenes adgang til å stille garanti til utleier er et av flere virkemidler kommunen i arbeids- og velferdsforvaltningen har i dette arbeidet. Kommunen skal blant annet medvirke til å skaffe boliger til vanskeligstilte personer som ikke selv kan ivareta sine interesser på boligmarkedet og er forpliktet til å finne midlertidig botilbud til de som ikke klarer det selv. Tjenester som retten til opplysning, råd og veiledning, herunder økonomisk rådgivning, er også viktige tjenester i det boligsosiale arbeidet.
I rundskrivet til sosialtjenesteloven fremkommer det at økonomisk stønad i form av lån til depositum eller garanti for depositum overfor utleier må vurderes dersom brukeren ikke har midler til å dekke dette selv. Vurdering av om støtte til depositum skal gis i form av garanti eller lån vil være avhengig av tjenestemottakers situasjon. Kommunen må foreta en konkret og individuell vurdering i hver sak.
Det å gi økonomisk stønad i form av en garanti for depositum innebærer at NAV utsteder et garantidokument til utleier. Det er presisert i rundskrivet at garantien bør utformes på en slik måte at den ivaretar interessene til både bruker og utleier. De nærmere vilkårene for garantien bør fremkomme av garantien, slik at utleier kan sette seg inn i disse. Dette gjelder for eksempel garantiens varighet, hva garantien dekker, og hvordan man krever garantien innfridd.
Å innvilge økonomisk sosialhjelp i form av depositumsgaranti, er en kommunal tjeneste i NAV-kontoret. Hvilke krav garantien dekker, og varigheten på garantien kan derfor variere fra kommune til kommune. Kommunal- og distriktsdepartementet har utarbeidet et standard garantidokument som kommunene kan velge å benytte seg av. Garantidokumentet har til formål å sikre private utleieres interesser ved leiers mislighold av en husleieavtale.
Det er selvsagt uheldig dersom utleiere ikke ønsker å leie ut boliger til personer som mottar økonomisk stønad fra NAV, og det skyldes at de ikke kommer i kontakt med NAV når de har behov for det. Jeg forventer at NAV-kontorene følger opp også denne typen henvendelser. Jeg har samtidig ikke informasjon som tilsier at det er behov for å gjøre endringer i garantien NAV kan stille til utleier.