Skriftlig spørsmål fra Morten Stordalen (FrP) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:913 (2022-2023)
Innlevert: 06.01.2023
Sendt: 09.01.2023
Besvart: 17.01.2023 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Morten Stordalen (FrP)

Spørsmål

Morten Stordalen (FrP): Hva er bakgrunnen for at statsråden har tilbakeholdt informasjonen han fikk 23. desember?

Begrunnelse

Problemene på Follobanen skaper store problemer for mange mennesker. Det er viktig å løse disse så raskt som mulig. Derfor er det viktig å raskt finne årsaken til problemene for å kunne starte med utbedringene. Det ble kjent fredag at samferdselsministeren allerede 23. desember mottok informasjon om problemene og mulige årsaker til dem. Likevel har samferdselsministeren benektet at han hadde denne typen informasjon om saken i lang tid etter dette.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Jeg har mottatt skriftlig spørsmål fra flere stortingsrepresentanter om forløpet for stans i togtrafikken på Follobanene, og min oppfølging av saken. Jeg har gitt en utførlig redegjørelse i mitt svar på spørsmål nr. 844 fra representant André N. Skjelstad, og viser til dette svaret også for herværende spørsmål.
Samferdselsdepartementet mottok kvelden 23. desember et varsel fra Bane NOR om at situasjonen knyttet til Follobanen var mer alvorlig enn tidligere antatt. Sintef var på dette tidspunktet engasjert av foretaket for å bistå i arbeidet med å finne og rette feil, og det ble i varslet vist til at «Etter analysene fra Sintef er det konstatert at anlegget er underdimensjonert.» Det var ikke presisert hvilke deler av anlegget det ble vist til og hva det betød at dette var «underdimensjonert».
Problemer knyttet til strømproblemer, varmgang og røykutvikling var imidlertid allment kjent informasjon allerede 20. desember, da Bane NOR i en pressemelding første gang gikk ut med dette. Den 25. desember gjentar Bane NOR det samme og presiserer samtidig at de ikke har funnet den bakenforliggende årsaken til at dette skjer. Dagen etter, 26. desember, bekrefter Bane NOR overfor departementet at de på det tidspunktet ikke kunne si sikkert hva årsakene var. I en pressemelding 29. desember legger Bane NOR til en antakelse om at det kan skyldes forhold knyttet til returstrøm og jording.
Så lenge det har vært usikkerhet knyttet til de tekniske årsakene til driftsstansen, har jeg ikke ønsket å bidra til eventuelle spekulasjoner om årsakssammenhengene, men har vært opptatt av å få klarlagt hvordan vi har kommet i denne uheldige situasjonen. For å få mer håndfaste svar, kalt jeg derfor inn Bane NOR, Jernbanedirektoratet og Jernbanetilsynet til et hastemøte 3. januar. På bakgrunn av uklare årsaksforhold og ny informasjon om Bane NORs rapport fra Norconsult slo jeg fast behovet for en ekstern gjennomgang av saken. De nærmere detaljene om feil og årsaksforhold vil vi først kunne få et komplett bilde av når Bane NORs interne undersøkelser og den eksterne gjennomgangen er ferdig, og man erfarer at banen fungerer som den skal.