Lan Marie Nguyen Berg (MDG): På bakgrunn av erfaringene etter åpningen av Follobanen, vil samferdselsministeren nå be om en ekstern vurdering av Bane NORs håndtering av jernbaneprosjektet Sandbukta-Moss-Såstad hvor deler av strekningen går gjennom kvikkleireområder og hvor det kan være store sikkerhetsutfordringer?
Begrunnelse
I lys av problemene ved Bane NORs håndtering av Follobanen og de manglende rutinene for sikkerhet og kvalitetssikring Bane NOR har utvist, er det viktig at Bane NORs jernbaneprosjekt Sandbukta-Moss-Såstad også følges opp tettere. Siden Bystyret i Moss kommune vedtok å si ja i 2016 til InterCity banen gjennom Moss, Sandbukta - Moss - Såstad har svært mye ny negativ informasjon fremkommet, særlig om grunnforholdene og potensiell fare for kvikkleireskred. Bedre Byutvikling Moss (BBM) gikk sågar til rettssak mot staten fordi de mente at beslutningen i 2016 ble fattet på feil grunnlag og dermed var ugyldig. Rettsaken frembrakte informasjon fra flere kvalitetssikringsrapporter som ellers ikke ville blitt kjent offentlig. Likevel tapte BBM da retten konkluderte med at til tross for svakheter i beslutningsprosessen ville antagelig beslutningen blitt den samme.
Kvikkleireskred er en fare for mennesker og infrastruktur. Det er også en utfordring for jernbanelinjer, og den nåværende jernbanestrekningen til Moss er planlagt bygget på en strekning hvor det er kvikkleire som kan utgjøre en risiko for traseen selv og mennesker og annen infrastruktur rundt. Flere lokalpolitikere har over lengre tid etterlyst en ekstern gjennomgang av prosjektet som er uavhengig av rapportene Bane NOR har bestilt, slik at potensialet for kvikkleireskred kan kartlegges på en god måte, og at man også kan forstå hvorfor forholdene ikke er blitt avdekket tidligere.
I tillegg er det mange i lokalsamfunnet som ønsker å forstå hvordan kostnadsoverskridelsene kan være så store sammenlignet med hva staten mente prosjektet ville koste. Det er viktig med en god og åpen prosess for å bevare tilliten i lokalsamfunnet til prosjektet og sørge for at man får bygget en jernbanelinje som kan stå seg i lang tid fremover. Særlig etter Bane NORs uryddige håndtering av Follobanens åpning, så er det viktig at dette prosjektet kvalitetssikres så fare for fremtidige utsettelser, ytterligere kostnadsoverskridelser og potensiell fare for mennesker og infrastruktur ikke oppstår på grunn av en for dårlig prosess.