Skriftlig spørsmål fra Lan Marie Nguyen Berg (MDG) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:989 (2022-2023)
Innlevert: 13.01.2023
Sendt: 13.01.2023
Besvart: 23.01.2023 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Lan Marie Nguyen Berg (MDG)

Spørsmål

Lan Marie Nguyen Berg (MDG): På bakgrunn av erfaringene etter åpningen av Follobanen, vil samferdselsministeren nå be om en ekstern vurdering av Bane NORs håndtering av jernbaneprosjektet Sandbukta-Moss-Såstad hvor deler av strekningen går gjennom kvikkleireområder og hvor det kan være store sikkerhetsutfordringer?

Begrunnelse

I lys av problemene ved Bane NORs håndtering av Follobanen og de manglende rutinene for sikkerhet og kvalitetssikring Bane NOR har utvist, er det viktig at Bane NORs jernbaneprosjekt Sandbukta-Moss-Såstad også følges opp tettere. Siden Bystyret i Moss kommune vedtok å si ja i 2016 til InterCity banen gjennom Moss, Sandbukta - Moss - Såstad har svært mye ny negativ informasjon fremkommet, særlig om grunnforholdene og potensiell fare for kvikkleireskred. Bedre Byutvikling Moss (BBM) gikk sågar til rettssak mot staten fordi de mente at beslutningen i 2016 ble fattet på feil grunnlag og dermed var ugyldig. Rettsaken frembrakte informasjon fra flere kvalitetssikringsrapporter som ellers ikke ville blitt kjent offentlig. Likevel tapte BBM da retten konkluderte med at til tross for svakheter i beslutningsprosessen ville antagelig beslutningen blitt den samme.
Kvikkleireskred er en fare for mennesker og infrastruktur. Det er også en utfordring for jernbanelinjer, og den nåværende jernbanestrekningen til Moss er planlagt bygget på en strekning hvor det er kvikkleire som kan utgjøre en risiko for traseen selv og mennesker og annen infrastruktur rundt. Flere lokalpolitikere har over lengre tid etterlyst en ekstern gjennomgang av prosjektet som er uavhengig av rapportene Bane NOR har bestilt, slik at potensialet for kvikkleireskred kan kartlegges på en god måte, og at man også kan forstå hvorfor forholdene ikke er blitt avdekket tidligere.
I tillegg er det mange i lokalsamfunnet som ønsker å forstå hvordan kostnadsoverskridelsene kan være så store sammenlignet med hva staten mente prosjektet ville koste. Det er viktig med en god og åpen prosess for å bevare tilliten i lokalsamfunnet til prosjektet og sørge for at man får bygget en jernbanelinje som kan stå seg i lang tid fremover. Særlig etter Bane NORs uryddige håndtering av Follobanens åpning, så er det viktig at dette prosjektet kvalitetssikres så fare for fremtidige utsettelser, ytterligere kostnadsoverskridelser og potensiell fare for mennesker og infrastruktur ikke oppstår på grunn av en for dårlig prosess.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Utbyggingen av strekningen Sandbukta-Moss-Såstad omfatter om lag 10 km nytt dobbeltspor og ny stasjon på Moss, sør for dagens stasjon. Hovedarbeidene startet høsten 2019.
Det har vært behov for tett oppfølging av kostnadsutviklingen i prosjektet. På grunn av store kostnadsøkninger underveis i planleggingen av InterCity-prosjektene på Østfoldbanen, ga Samferdselsdepartementet i september 2019 Jernbanedirektoratet i oppdrag å gjennomføre en uavhengig evaluering av planleggingsarbeidene. Som oppfølging av dette gav departementet også Jernbanedirektoratet i 2022 oppdrag om å gjennomføre en etterevaluering fra en uavhengig tredjepart om hvorvidt tiltakene som ble identifisert i evalueringsrapporten er implementert og hvorvidt tiltakene har gitt antatte effekter. Denne etterevalueringen ble nylig levert Samferdselsdepartementet og gjennomgås nå.
Ved supplerende grunnundersøkelser som ble gjennomført sommer/høst 2020 ble det, som du skriver, avdekket omfattende sensitive kvikkleiresoner og Bane NOR stanset arbeidet med ny jernbane gjennom Moss. Bane NOR gjorde også endringer i prosjektet og avbestilte arbeider for å selv kunne gå inn som byggherre og ta ansvar for fremdriften og rekkefølgen i prosjektet.
Det er Bane NOR som byggherre og Moss kommune som lokal planmyndighet, som har ansvaret for å sørge for at prosjektet i Moss gjennomføres på en forsvarlig og sikker måte.
Bane NOR har orientert om at det er lagt mye arbeid i å kartlegge omfanget av kvikkleire og behovet for områdestabilisering samt vurdere rest-usikkerhet i prosjektet. Foretaket har igangsatt omfattende arbeider for å sikre området med kvikkleire rundt jernbaneprosjektet og har vært tydelige på at hensynet til sikkerheten for innbyggerne, togpassasjerer og de som jobber på anleggene alltid kommer først og at krav til sikkerhet styrer fremdriften i prosjektet. Norges Geotekniske Institutt (NGI) har i lengre tid bidratt inn med viktig fagekspertise i prosjektet og vil fortsette å være en viktig premissleverandør i arbeidet. NGI har blant annet bidratt med å kvalitetssikre prosjektet og gjennomføre ytterligere grunnundersøkelser. Basert på ny kunnskap om grunnforholdene og kvalitetssikring av tiltak fra NGI arbeider Bane NOR med ytterligere sikring- og stabiliseringstiltak for å sikre at prosjektet er trygt å gjennomføre. Det er Bane NOR sin vurdering at tiltakene vil bedre stabiliteten i området og bidra til å gjøre Moss sikrere.
Samferdselsdepartementet har vært tydelige overfor Bane NOR på at sikkerhet skal prioriteres høyt i det videre arbeidet og i mars 2021 ba Samferdselsdepartementet Jernbanedirektoratet om å gå i dialog med Bane NOR for å forsikre seg om at rutiner og krav for planlegging og utbygging i kvikkleireområder var gode. Bane NOR opplyste da om at de ville iverksette en systematisk gjennomgang av sitt system, og innførte blant annet i juni 2021 ny rutine for kontroll av kvikkleire langs eksisterende bane. Bane NORs geoteknikere har nå særskilt fokus på kvikkleire ved planlegging og gjennomføring av nye prosjekter.
Håndtering og styring av risiko er viktig i jernbanesektoren. Dette er påpekt i tildelingsbrevet til Jernbanedirektoratet for 2023, og direktoratet har fått i oppdag å utvikle et bedre risikostyringssystem for sektoren som helhet.
Sett i lys av hendelsene på jernbanen den siste tiden, blant annet på Follobanen, forventer jeg at Bane NOR håndterer utfordringene og følger opp dette prosjektet på en god måte. Jeg legger ikke opp til en ytterligere ekstern gjennomgang av dette prosjektet per nå, men vil følge opp i den løpende styringen. Den eksterne gjennomgangen av Follobanen vil også kunne gi læringspunkter som vi vil kunne bruke inn i andre prosjekter.