Skriftlig spørsmål fra Frank Edvard Sve (FrP) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1009 (2022-2023)
Innlevert: 13.01.2023
Sendt: 16.01.2023
Besvart: 25.01.2023 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Frank Edvard Sve (FrP)

Spørsmål

Frank Edvard Sve (FrP): Vil regjeringen sørge for at E6 gjennom Lågendeltaet blir bygget som planlagt, eller er det underliggende sektoretater som styrer regjeringen?

Begrunnelse

Statsforvalteren godkjente våren 2022 utbygging av E6 gjennom Lågendeltaet i Lillehammer.
Statsforvalteren foretok en grundig helhetsvurdering av både samfunnsnytten og naturhensyn. Om naturhensyn påpeker Statsforvalteren blant annet følgende i sitt vedtak:

«Ut fra den kunnskap vi har i dag om naturverdiene både ved Våløya og dagens E6-trase, samt hvordan brua over Lågen og Våløya nå vil bygges, er vi også sikre på at den nå tillate brua også er et bedre alternativ for naturreservatet enn en fire-felts veg med lavere hastighet i dagens E6-trase. Dette fordi dagens E6 krysser gjennom et mer sentralt og sårbart område av naturreservatet, særlig for trekkfugl.»

Det har vært enighet både på Stortinget og i de berørte kommunene om valg av trase, noe Nye Veier som ansvarlig utbygger også har fulgt opp gjennom prosessen.
Rett før jul overprøvde Miljødirektoratet alle andre, og sa nei til veien. Direktoratet er tydelige på at dette er en beslutning regjeringen kan overprøve om de ønsker gjennom en enkelt forskriftsendring.
Når FrP satt i regjering fikk daværende Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (FrP) en liknende sak på sitt bord på strekningen Åkervika sør for Hamar. Denne saken ble løst av Regjeringen Solberg.
Nå etterlyser innlandet samme handlekraft fra regjeringen Støre.
Så langt har planlegging og eiendomskjøp i forbindelse med eiendommen kostet over en milliard kroner. Alt vil ikke gå tapt ved en ny trase, men dette vil åpenbart føre til utsettelser og tap av hundrevis av millioner skattekroner.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Som jeg har svart på spørsmålet i Dokument nr. 15:954 (2022-2023), knytter E6 landet sammen fra nord til sør og er landets viktigste riksvei. Regionalt muliggjør veien de eksisterende bo- og arbeidsmarkedene i Gudbrandsdalen og Mjøsregionen og legger grunnlaget for videre utvikling av det store potensialet her. Både den pågående og den fremtidige E6-utbyggingen i Innlandet forbedrer fremkommelighet for både gods- og persontransport, reduserer ulykker og øker samfunnssikkerheten og beredskapen i hele regionen.
Miljødirektoratet har i denne saken vurdert lovgrunnlaget for motorvei gjennom et naturreservat. Slike tiltak er i utgangspunktet forbudt i naturreservat, og krever dispensasjon etter naturmangfoldloven. Miljødirektoratets vedtak betyr først og fremst at Nye Veier ikke lenger har dispensasjon etter naturmangfoldloven til å bygge den planlagte traseen med firefelts bru og fartsgrense 110 km/t gjennom naturreservatet. Direktoratet har ikke tatt stilling til hva som er en hensiktsmessig veiløsning.
Den eksisterende utbyggingsavtalen for ny E6 mellom Moelv og Øyer ligger fortsatt til grunn og videre prosess er til vurdering hos Nye Veier. I samarbeid med klima- og miljøministeren vil jeg også bidra til en avklaring av saken.