Frank Edvard Sve (FrP): Vil regjeringen sørge for at E6 gjennom Lågendeltaet blir bygget som planlagt, eller er det underliggende sektoretater som styrer regjeringen?
Begrunnelse
Statsforvalteren godkjente våren 2022 utbygging av E6 gjennom Lågendeltaet i Lillehammer.
Statsforvalteren foretok en grundig helhetsvurdering av både samfunnsnytten og naturhensyn. Om naturhensyn påpeker Statsforvalteren blant annet følgende i sitt vedtak:
«Ut fra den kunnskap vi har i dag om naturverdiene både ved Våløya og dagens E6-trase, samt hvordan brua over Lågen og Våløya nå vil bygges, er vi også sikre på at den nå tillate brua også er et bedre alternativ for naturreservatet enn en fire-felts veg med lavere hastighet i dagens E6-trase. Dette fordi dagens E6 krysser gjennom et mer sentralt og sårbart område av naturreservatet, særlig for trekkfugl.»
Det har vært enighet både på Stortinget og i de berørte kommunene om valg av trase, noe Nye Veier som ansvarlig utbygger også har fulgt opp gjennom prosessen.
Rett før jul overprøvde Miljødirektoratet alle andre, og sa nei til veien. Direktoratet er tydelige på at dette er en beslutning regjeringen kan overprøve om de ønsker gjennom en enkelt forskriftsendring.
Når FrP satt i regjering fikk daværende Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (FrP) en liknende sak på sitt bord på strekningen Åkervika sør for Hamar. Denne saken ble løst av Regjeringen Solberg.
Nå etterlyser innlandet samme handlekraft fra regjeringen Støre.
Så langt har planlegging og eiendomskjøp i forbindelse med eiendommen kostet over en milliard kroner. Alt vil ikke gå tapt ved en ny trase, men dette vil åpenbart føre til utsettelser og tap av hundrevis av millioner skattekroner.