Skriftlig spørsmål fra Frank Edvard Sve (FrP) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1090 (2022-2023)
Innlevert: 19.01.2023
Sendt: 23.01.2023
Besvart: 30.01.2023 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Frank Edvard Sve (FrP)

Spørsmål

Frank Edvard Sve (FrP): Er det noen prosjekt som er prioritert i Nasjonal transportplan 2022-2033, men som ikke fikk nye midler i statsbudsjettet for 2023 som potensielt kan fortsette planarbeid og forberedende arbeider med midler som allerede ligger i prosjektet?

Begrunnelse

Det er flere store samferdselsprosjekter som har fortsatt planleggingsarbeidet i tråd med prioriteringene i Nasjonal transportplan 2022-2033, jf. Innst. 653 S (2020-2021) og Meld. St. 20 (2020-2021), selv om regjeringen har signalisert utsettelser og nedskalering innenfor samferdselssektoren. Dette gjelder også prosjekter som ikke har blitt spesifikt nevnt i statsbudsjettet for 2023 eller som har fått nye midler over statsbudsjettet.
Eksempelvis har statsråden i Dokument nr. 15:828 (2022-2023) svart at prosjektet Møreaksen brukte 100 millioner kroner til planlegging i 2022 og i Dokument nr. 15:930 (2022-2023) har statsråden bekreftet at planleggingsarbeidet fortsetter i 2023. Riktignok med en presisering om at omfanget av planleggingen blir noe redusert sammenliknet med de siste årene, men at det likefult fortsetter knyttet til prosesser som allerede er startet.
Det er flere samferdselsprosjekter som har kommet langt i planlegging og forberedende arbeid, men som regjeringen har gitt signal om at blir midlertidig skjøvet på. Eksempelvis ble følgende prosjekter nevnt E6 Megården–Mørsvikbotn i Nordland, E16 Hylland–Slæen i Vestland, Fellesprosjektet Vossebana/E16 Arna–Stanghelle i Vestland, E134 Røldal–Seljestad i Vestland, E134 Saggrenda–Elgsjø i Viken og E134 Oslofjordforbindelsen, fase to i Viken. Disse seks prosjektene fikk ikke nye midler til planlegging i 2023, men regjeringen har presisert at de heller ikke er skrinlagt.
Det er derfor interessant om det er progresjon i planleggingsarbeidet i prosjekter som regjeringen ikke har skrinlagt, og om det lar seg gjøre med midler som allerede ligger i prosjektene eller om de blir prioritert med midler til planlegging dersom anslag for disse utgiftene er under 25 mill. kr. og dermed ikke trenger omtale i statsbudsjettet.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Innledningsvis minner jeg om at statsbudsjettet er ettårig og at Stortinget vedtar bevilgninger på postnivå, og ikke til det enkelte prosjekt.

Veiprosjekter i regi av Statens vegvesen

Jeg har gitt Statens vegvesen beskjed om at de må tilpasse sin planleggingsaktivitet fremover til at det er begrenset rom for vekst sammenlignet med det som ble lagt til grunn i Nasjonal transportplan 2022–2023. Statens vegvesen skal prioritere ressurser til planlegging innenfor de bevilgningene som er gitt av Stortinget. I utgangspunktet ligger porteføljeprioriteringen fra mai 2022 til grunn, og det er opp til Statens vegvesen å vurdere behovet for midler og fremdrift.
Statens vegvesen opplyser at med rammene og føringene i budsjettet for 2023 har det vært nødvendig å prioritere hardt hvilke prosjekter som skal få midler i 2023. Etaten jobber nå med å revidere sitt planleggingsprogram, og omprioriterer interne ressurser for å løse en del av planleggingsoppgavene fremfor at disse settes ut til konsulenter. Dette reduserer behovet for midler til planlegging, men vil kunne forsinke fremdriften og oppstarten av flere prosjekter. Jeg har bedt om å bli holdt orientert om dette arbeidet.

Jernbaneprosjekter i regi av Bane NOR SF

I tråd med omtale i Nasjonal transportplan 2022–2033 legges det i Prop. 1 S (2022–2023) opp til å gi Bane NOR større operasjonell frihet innenfor porteføljen. Dette innebærer at det ikke bevilges midler til de enkelte tiltak, men at Bane NOR forplikter seg til å planlegge og realisere avtalte effektpakker innenfor totalrammen Stortinget bevilger.

Nye Veier AS

Selskapet Nye Veier prioriterer og planlegger sine veiprosjekter innenfor rammene gitt av Meld. St. 25 (2014–2015) På rett vei og Meld. St. 20 (2021–2022) Nasjonal transportplan 2022–2033. I Prop. 1 S (2022–2023) for Samferdselsdepartementet er det oppgitt hvilke prosjekter som er under planlegging.
I behandling av statsbudsjettet for 2023 har Stortinget bedt regjeringen om å videreføre Ringeriksbanen og E16 Skaret–Høgkastet–Hønefoss som et fellesprosjekt, og vurdere fremdriften og den økonomiske bærekraften i prosjektet frem mot ny NTP. Jeg har besluttet at prosjektet fremdeles skal ligge hos Nye Veier.