Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.
Dokument nr. 15:1086 (2022-2023) Innlevert: 20.01.2023 Sendt: 20.01.2023 Besvart: 27.01.2023 av finansminister Trygve Slagsvold Vedum
Roy Steffensen (FrP): I et oppslag i NRK nylig om veibygging og miljøavtale står det «Måndag var finansminister Trygve Slagsvold Vedum (Sp) i Sogndal for å sjå korleis det går med utbetringa av riksveg 13. – Vi har nokre gonger kanskje valt oss litt vel gode vegstandardar. Men vi må byggje veg, og vi må byggje trygg veg, seier han til NRK.»Hvilke veiprosjekt mener finansministeren kanskje har litt vel god vegstandard?
Trygve Slagsvold Vedum: Jeg har ikke vurdert hvilke veier som allerede er bygget som ev. burde vært dimensjonert mindre. Som grunnlag for regjeringens arbeid med ny nasjonal transportplan har samferdselsministeren bedt Statens vegvesen og Nye Veier om å vurdere potensialet for å nedskalere prosjekter som er under planlegging. Det kan føre til bedre og tryggere veier til en lavere kostnad, samtidig som det fører til mindre inngrep i natur og jordbruksareal. Oppdraget følger blant annet opp Stortingets anmodningsvedtak, som ber regjeringen belyse muligheten for å oppnå en mer effektiv gjennomføring av veiporteføljen i Nasjonal transportplan og oppfølging av klimamålene.Statens vegvesen har nå på høring forslag om endringer i veinormalene for bygging av vei. I høringsnotatet foreslår Statens vegvesen blant annet å øke innslagspunktet for når det skal bygges firefelts motorvei og enkelte endringer som gir mer fleksibilitet for den enkelte byggherre og legger til rette for mer gjenbruk av vei. Eventuelle endringer i veinormalene kan få betydning for standardvalg i fremtidige prosjekter.