Skriftlig spørsmål fra Marie Sneve Martinussen (R) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1091 (2022-2023)
Innlevert: 20.01.2023
Sendt: 23.01.2023
Besvart: 30.01.2023 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Marie Sneve Martinussen (R)

Spørsmål

Marie Sneve Martinussen (R): Ifølge dokumenter Aftenposten har fått innsyn i, ble hovedentreprenøren i Follobane-prosjektet tilbudt 483 millioner kroner blant annet for å få tunnelen klar innen fristen. Behovet for dette skal blant annet ha blitt begrunnet i omdømmehensyn for Bane Nor.
Når ble ministeren kjent med denne avtalens eksistens, og kan ministeren orientere om alle sider ved denne avtalen?

Begrunnelse

Aftenposten omtalte den aktuelle avtalen mellom bane Nor og entreprenør 19. januar digitalt og i papiravisen 20. januar:
https://www.aftenposten.no/norge/i/ve3JVj/aftenposten-avsloerer-bane-nor-tilboed-naer-en-halv-milliard-kroner-ekstra-for-aa-rekke-aapning-av-follobanen
Totalt ble det inngått en avtale på nær en halv milliard kroner. Deler av dokumentasjonen skal imidlertid ha blitt sladdet før avisen fikk innsyn, slik at det er uklart hvordan summen fordeler seg på ulike poster. I artikkelen ønsker blant annet Bane Nors styreleder ikke å uttale seg, og mange spørsmål står ubesvarte. Derfor ønsker en orientering fra samferdselsminsteren.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Som jeg har orientert om i mitt svar på spørsmål til Stortinget, jf. Dok. 15:844 (2022-2023), er jeg kjent med at Bane NOR har inngått en tilleggsavtale for å løse konflikter med entreprenøren Acciona Ghella Joint Venture (AGJV) og redusere risiko knyttet til fremdrift. Min kjennskap til denne avtalen begrenset.
I rapporteringen fra Bane NOR til departementet for 2. tertial 2022, mottatt 11. oktober, fremgikk det at Bane NOR hadde inngått tilleggsavtale med entreprenøren AGJV om delleveranse av tunnelanlegget. Avtalens verdi og omfang ble ikke opplyst. I e-post til departementet 24. oktober 2022, nevnte Bane NOR at foretaket hadde fremforhandlet en avtale med entreprenøren AGJV om at driftskritisk dokumentasjon skulle foreligge innen 30.10.2022.
Departementet fikk den 29. november 2022, gjennom en rutinemessig tilsendt protokoll fra styremøtet i Bane NOR 30. august 2022, kjennskap til tilleggsavtalens verdi og omfang. Av styreprotokollen fremgår det at målet med tilleggsavtalen var å finne en løsning på hvordan Bane NOR og AGJV kunne løse konflikter og utfordringer knyttet til bl.a. fremdrift. Tilleggsavtalen skulle «sannsynliggjøre åpningen av Follobanen i desember 2022». Det fremgår også av styreprotokollen at dersom «delleveranse oppnås 30. oktober, så har tilleggsavtalen en verdi på 483 mill. kroner. Deler av dette er knyttet til kostnader for merarbeid for AGJV». Det er videre opplyst at tilleggsavtalen ville legge økt press på kostnadsrammen, men at Bane NOR ikke ville forpliktes utover kostnadsrammen.
Samferdselsdepartementet er i ferd med å utarbeide et mandat for en ekstern gjennomgang, som blant annet skal vurdere prosjektstyringen i Bane NOR, herunder systemene og kulturen for å håndtere risiko/avvik og dele informasjon, og den praktiske etterlevelsen av disse. Det vil i denne sammenheng være sentralt å også gå gjennom hendelsesforløpene som har ledet opp til tilleggsavtalen og informasjonsflyten knyttet til inngåelsen av denne.
Jeg viser for øvrig til mitt svar på spørsmål nr. 1106 til skriftlig besvarelse fra stortingsrepresentant André N. Skjelstad.