Skriftlig spørsmål fra Ane Breivik (V) til olje- og energiministeren

Dokument nr. 15:1138 (2022-2023)
Innlevert: 25.01.2023
Sendt: 25.01.2023
Besvart: 02.02.2023 av olje- og energiminister Terje Aasland

Ane Breivik (V)

Spørsmål

Ane Breivik (V): Olje- og energidepartementet sendte 24. januar TFO 2023 ut på høring. Forslaget innebærer å legge til 92 blokker i Norskehavet og Barentshavet til TFO-området, deriblant blokker innenfor den sårbare iskantsonen.
Hvordan er utlysningen i tråd med Hurdalsplattformens formulering om at klima og miljø skal vurderes mer helhetlig i TFO-rundene?

Begrunnelse

I Hurdalsplattformen skriver regjeringen at arealtilgangen skal styres slik at “hensynet til fornybare næringer, klima og miljø veier tungt” og “klima og miljø skal vurderes mer helhetlig i TFO-rundene”.
Ved TFO 2022 skrev Olje- og energidepartementet i høringsbrevet at “Regjeringen vil komme tilbake til hvordan Hurdalsplattformens formulering om at klima og miljø skal vurderes mer helhetlig i TFO-runder vil bli fulgt opp for runder etter årets runde.”
I høringsbrevet for TFO 2023, datert 24. januar 2023, foreslår Olje- og energidepartementet å utvide TFO-området i Barentshavet og i Norskehavet. Dette innebærer blokker innenfor det området hvor den sårbare iskantsonen er.

Terje Aasland (A)

Svar

Terje Aasland: Regjeringen vil utvikle norsk petroleumsindustri. Fortsatt tildeling av utvinningstillatelser gjennom TFO-runder er en viktig del av å videreutvikle næringen og derfor også en sentral del i regjeringens petroleumspolitikk. Nye funn er avgjørende for sysselsetting, verdiskaping og statlige inntekter fra virksomheten, samt for at Norge skal kunne forbli en betydelig leverandør av olje og gass til Europa fremover.
Næringen er strengt regulert også for å ivareta hensynene til helse, miljø og sikkerhet. Det er utviklet et omfattende regelverk som stiller strenge krav til sikkerhet og selskapenes styring av virksomheten. Regelverkets funksjonelle karakter gjør at kravene til forsvarlighet blir strengere når virksomheten foregår i områder som tilsier strenge krav.
Før et område er tilgjengelig for tildeling av utvinningstillatelser for petroleumsvirksomhet må Stortinget ha åpnet området for petroleumsvirksomhet. Gjennom forvaltningsplanene har Stortinget behandlet spørsmålet om ev. arealmessige rammer for petroleumsvirksomheten i åpnede områder i flere omganger, sist i 2020, jf. Meld. St. 20 (2019-2020), jf. Innst. 382 S (2019-2020). Forvaltningsplanene er gjenstand for en omfattende faglig og politisk prosess, hvor både regjering og Storting endelig tar stilling til saken. Rammene for petroleumsvirksomheten som Stortinget sist fastsatte ved behandlingen av forvaltningsplanen ligger til grunn for gjennomføring av nye konsesjonsrunder, inklusive TFO 2023. Dette gjelder også for rammene satt for petroleumsvirksomhet ved iskanten. I Hurdalsplattformen står det at regjeringen skal «Legge til grunn en definisjon av iskantsonen slik den er nedfelt i stortingets vedtak».
Utlysningen av TFO 2023 er nå på offentlig høring der det, i henhold til etablert praksis, er bedt om innspill til om hvorvidt det er tilkommet ny, vesentlig informasjon som er relevant for beslutningen om hvor det kan være petroleumsaktivitet etter at den relevante forvaltningsplan ble behandlet i Stortinget i 2020. Departementet vil i sin behandling av innkomne høringsuttalelser gjøre helhetlige miljøvurderinger før TFO 2023 utlyses. Departementets samlede vurdering vil av høringsinnspillene vil også fremgå av utlysningen.
Det er en omfattende regulering av utslipp til luft fra sektoren, med kvoteplikt og CO2-avgift som hovedvirkemidler. Utslippskostnaden sektoren står overfor har økt betydelig de siste årene noe som gir økte incentiver til lavere utslipp. Regjeringen har styrket vurderingen av klimahensyn i petroleumssektoren gjennom pålegg om at rettighetshavergruppene skal vurdere finansiell klimarisiko i alle utbyggingsplaner som søkes godkjent, og har styrket arbeidet med å oppfylle utredningsplikten ved nye utbyggingsplaner også knyttet til forbrenningsutslipp i utlandet av norskprodusert petroleum.
Den offentlige høringen av forslaget til utlysning av TFO 2023 er således i tråd med Hurdalsplattformens formulering om at klima og miljø skal vurderes mer helhetlig i TFO-rundene og med Hurdalsplattformens punkt om å legge Stortingets vedtak til grunn når det gjelder aktivitet i iskantsonen.