Skriftlig spørsmål fra Morten Stordalen (FrP) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1152 (2022-2023)
Innlevert: 26.01.2023
Sendt: 26.01.2023
Besvart: 01.02.2023 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Morten Stordalen (FrP)

Spørsmål

Morten Stordalen (FrP): Vil statsråden bidra til at det i ruteplan 2025 legges opp til en enklere hverdag for togpendlerne bosatt i kommunene Holmestrand og Horten slik at de får tilgang til 4 tog i timen og at de fortsatt får direkteavganger for reiser fra deres stasjoner til Gardermoen og Torp/Skien?

Begrunnelse

Det har over mange år vært et stort engasjement i Vestfold og Telemark for å få et fullverdig Intercity tilbud på hele Vestfoldbanen. Utbyggingen av Vestfoldbanen har kostet mye penger og stort sett innenfor budsjettene. Denne satsingene har det i all hovedsak vært en tverrpolitisk enighet om at har vært riktig. Noe av det aller viktigste i denne Intercity-utbyggingen har vært ønsket om flere avganger som betyr 4 avganger i timen for stasjonene som ligger i indre intercity, i dette tilfellet mellom strekningen Oslo-Tønsberg.
Det ligger klare forventninger i fra både kommunene Holmestrand og Horten samt Vestfold og Telemark fylkeskommune og alle innbyggerne at tilbudet til togpendlerne styrkes betydelig når strekningen for indre intercity står ferdig. Særlig når det gjelder økt frekvens fra 2 tog i timen til 4 tog i timen som nettopp har vært målet ved intercity.
Forslaget til ny ruteplan 2025 legger nå dessverre opp til at dagens tilbud forverres og vil gjøre hverdagsreisene med tog vanskeligere. Ruteplanen som foreslås legger opp til at pendlerne ved stasjonene i Holmestrand og Horten vil få et vesentlig dårligere tilbud ved at de ikke lenger skal kunne ta tog direkte til Torp/Skien, ei heller når de skal til Gardermoen. For alle som skal reise til disse destinasjonene legges det opp til at man må bytte tog ved andre stasjoner. Dette vil trolig medføre at tog taper konkurransen for bilen i folks hverdagsreiser til og fra arbeid fordi det blir vanskeligere og ta enda mer tid med toget enn hva de har vært vant til. Dersom planen ikke justeres vil dette fremstå som meget uheldig. Dette fordi samfunnet gjennom mange år har brukt store milliardbeløp for å bygge ut dobbeltspor på Vestfoldbanen uten å da oppleve at tilbudet styrkes i tråd med forutsetningene, men snarere svekkes.
Håper samferdselsministeren vil spille på lag med innbyggerne og pendlerne i Nordre Vestfold (stasjonene Horten og Holmestrand) og se på mulighetene for å justere ruteplanen slik at man med ny kostbar stasjon i Holmestrand og planlagt ny stasjon i Horten får et forventet tilbud der de får styrket sitt togtilbud og ikke svekkes.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: De reisende langs Vestfoldbanen vil få et langt bedre togtilbud enn i dag når dobbeltsporet fra Tønsberg til Oslo står ferdig i 2025 og rutetilbudet justeres. Reisetiden mellom Oslo og Tønsberg vil bli redusert med om lag ti minutter på regionekspresstogene. Ambisjonen om fire tog i timen i grunnrute oppnås ved å forlenge de eksisterende pendlene med regiontogene mellom Dal-Drammen og regionekspresstogene mellom Lillehammer-Drammen, til Tønsberg. Siden vi forlenger eksisterende avganger vil vi heller ikke binde opp mer kapasitet på Drammensbanen og i Oslotunnelen.
Reisende fra stasjonene Horten, Holmestrand og Sande vil få to avganger i timen, mot én avgang i timen i dag. Ny rutemodell vil medføre at reisende til Torp eller Oslo lufthavn fra disse stasjonene vil måtte bytte tog, eksempelvis i Tønsberg eller Drammen. Det er ikke mulig å hente ut hastighetseffektene som den nye infrastrukturen legger til rette for dersom regionekspresstogene skal stoppe også på disse stasjonene. Dette er samme løsning som benyttes i Østfold, der regionekspresstogene ikke betjener de fire stasjonene mellom Moss og Ski. Staten har, som representanten skriver, brukt store milliardbeløp for å bygge dobbeltspor. Da er det også viktig at kapasiteten i nettet og tilgangen til tog og personell brukes på en måte som gir størst nytte for flest mulig reisende.
Jeg håper at reisende til Torp eller Oslo lufthavn fremdeles vil bruke toget, enten de reiser hit ofte eller av og til når de skal på ferie. Jeg forventer at Jernbanedirektoratet arbeider for at ulempen for de som blir omfattet av endringen i stoppmønster blir så liten som mulig. Eksempelvis ved at ventetiden mellom avganger ikke blir lenger enn nødvendig og at det blir korte avstander på stasjonene der togbytte er mest aktuelt.