Skriftlig spørsmål fra Sivert Bjørnstad (FrP) til næringsministeren

Dokument nr. 15:1186 (2022-2023)
Innlevert: 30.01.2023
Sendt: 30.01.2023
Settestatsråd: Forsknings- og høyere utdanningsministeren
Besvart: 08.02.2023 av forsknings- og høyere utdanningsminister Ola Borten Moe

Sivert Bjørnstad (FrP)

Spørsmål

Sivert Bjørnstad (FrP): Vil næringsministeren foreta seg noe for å sikre at flere fagskoler blir akkreditert kjapt, slik at næringslivet så snart som mulig kan få tilgang til kompetente arbeidstakere med høyere yrkesfaglig utdanning, slik de etterspør?

Begrunnelse

En av de viktigste forutsetningene for at næringslivet og bedrifter skal vokse, er tilgangen på relevant kompetanse. Flere og flere bedrifter har over tid etterspurt kandidater med høyere yrkesfaglig utdanning (fagskoleutdannede). Stortinget har også hatt stor oppmerksomhet på dette området, og gjort flere offensive vedtak de siste årene, både med tanke på kvalitet og ikke minst oppbygging av antall studieplasser.
Regjeringen har også fortjenstfullt fulgt opp dette i budsjettene. Blant annet skriver regjeringen i statsbudsjettet for inneværende år at "«Regjeringa vil at fleire skal ta høgare yrkesfagleg utdanning, og foreslår 20 mill. kroner til 500 nye studieplassar til fagskulane i 2023." Dette er et viktig signal overfor sektoren, men også næringslivet.
Det er imidlertid blitt uttrykt bekymring, både fra næringslivet selv og fra Nasjonalt organ for kvalitet i utdanningen (NOKUT), knyttet til at arbeidet med akkreditering av nye fagskoler og fagskoleplasser går for tregt. NOKUT har fått sine budsjett kraftig kuttet de siste årene, og det kan være gode grunner til det, men det skaper mange utfordringer hvis dette går utover tempoet på godkjenningen.

Ola Borten Moe (Sp)

Svar

Ola Borten Moe: Spørsmålet er stilet til næringsministeren, men blir besvart av meg som rette statsråd.
Det er NOKUT, Nasjonalt organ for kvalitet i utdanningen, som akkrediterer utdanningstilbud ved fagskolene. De siste årene har det vært en kraftig vekst i både antall fagskolestudenter og studietilbud. Dette har igjen ført til en vekst i antall akkrediteringssøknader.
I 2022 fikk Kunnskapsdepartementet brev fra ulike parter med bekymring om NOKUTs tidsbruk ved behandling av søknader om nye studietilbud i høyere yrkesfaglig utdanning. Jeg fikk også to spørsmål fra Stortinget om situasjonen.
Fagskolene er helt sentrale for å utvikle utdanningstilbud som svarer på de utfordringene samfunnet står overfor. De må raskt kunne opprette tilbud som arbeidslivet trenger, men mange opplever at det tar for lang tid å få godkjent nye studietilbud. Dette taper både studenter og arbeidslivet på.
I tildelingsbrev for 2023 har departementet derfor bedt NOKUT om å prioritere søknader fra fagskoler som gjelder akkreditering av studietilbud. Under særskilte forventninger til NOKUT, skriver KD at:
Behovene på fagskoleområdet vil være en særlig utfordring for NOKUT i 2023. Kunnskapsdepartementet har en særlig forventning om at NOKUT prioriterer akkreditering av høyere yrkesfaglig utdanning. Det er viktig at NOKUT får ned saksbehandlingstiden på akkreditering av fagskoleutdanning.
Jeg har i tillegg tro på at om flere fagskoler søker og oppnår fagområdeakkrediteringer så vil dette ha effekt også på saksbehandlingen i NOKUT. Fagområdeakkreditering gir fagskoler anledning til selv å opprette nye utdanninger og gjøre endringer i eksisterende utdanninger innenfor et akkreditert fagområde uten å måtte søke godkjenning fra NOKUT. En fagskole som får akkreditert et fagområde, har vist at kompetanse og rutiner er på plass slik at fagskolen selv er i stand til å akkreditere fagskoleutdanninger innenfor et fagområde, som for eksempel kan være helsefag eller tekniske fag. NOKUTs rolle blir da å føre tilsyn.
Fagskolene får på denne måten større selvråderett i å legge planer for videreutvikling og i å styre ressursene, og de kan raskere omstille utdanningstilbudet ut fra behov i arbeidslivet. Det er derfor viktig at flere fagskoler arbeider for og oppnår fagområdeakkreditering. I tillegg vil dette kunne legge grunnlaget for en videre vekst i fagskolesektoren uten at NOKUTs kapasitet til å akkreditere enkeltutdanninger blir presset ytterligere.
En langsiktig løsning er å innføre muligheten for institusjonsakkreditering i høyere yrkesfaglig utdanning. Det innebærer at en fagskole etter godkjenning selv kan opprette og endre studietilbud uten søknad til NOKUT for alle sine studietilbud. En slik institusjonsakkreditering kan gi raskere oppretting av tilbud i takt med arbeidslivets behov, og dermed bedre samsvar mellom tilbud og etterspørsel av relevant og fleksibel utdanning. Institusjonsakkreditering vil kreve endringer i fagskoleloven. Departementet vil utrede dette og tar sikte på å sende et forslag på høring sommeren 2023.