Skriftlig spørsmål fra Frank Edvard Sve (FrP) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1241 (2022-2023)
Innlevert: 31.01.2023
Sendt: 06.02.2023
Besvart: 14.02.2023 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Frank Edvard Sve (FrP)

Spørsmål

Frank Edvard Sve (FrP): Kan samferdselsministeren leggje fram dokumentasjon jamf. det alvorlige ulykkesåret 2022 på norske vegar, som viser at forslaget frå STVV om høgare ÅDT på vegklasse H2 og H3 er forsvarleg med trafikksikkerhets hensyn?

Begrunnelse

Regjeringa har satt i gang høyring for endring av N100 Dimensjonsklasse H2 og H3 med endring av vegnomalen samt grunnlaget for fartsgrenser.
2022 vart eit meget alvorleg år med tanke på dødsulykker og alvorlige ulykker her i landet. Satsing på trygge og gode vegar samt eit godt vegvedlikehold sikrar liv og hindrar ulykker.
Det verkar relativt sjølvmotseiande at ein ynskjer å auke ÅDT for Vegnormalen for H2 og H3, i ein situasjon der trafikktrygging skulle tilseie det stikk motsatte. Betre vegar med lågare ÅDT ville være logisk, ikkje fleire bilar på dårlegare vegstandard.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Statens vegvesen har foreslått nokre endringar når det gjeld krav knytt til bruk av dei to vegklassane H2 og H3. Forslaget har vore ute på offentleg høyring og det blir no jobba med ein gjennomgang og oppsummering av dei innkommande høyringsfråsegnene.
Vegklasse H2 er ein 2/3-felts veg, medan vegklasse H3 er ein 4-felts veg. Begge vegklassane blir bygde med midtdelar. Dagens vegnormal seier at vegklasse H2 med 90 km/t skal nyttast for årsdøgntrafikk (ÅDT) inntil 12 000. På vegar det er forventa ÅDT over 12 000 skal det byggjast H3 veg med fartsgrense 110 km/t.
I forslaget som har vore på høyring blir følgjande foreslått:

• Vegklasse H2 kan nyttast for ÅDT inntil 15 000.
• Vegklasse H3 skal då nyttast frå ÅDT 15 000. (Det vil i tillegg vera mogleg å nytta vegklasse H3 for vegar med trafikkmengd frå og med ÅDT 8 000 dersom dette er samfunnsøkonomisk fornuftig.)
• H3 kan byggjast for fartsgrense 90 km/t og 100 km/t i tillegg til 110 km/t som er gjeldande i dagens vegnormal. Det blir utarbeidd nye krav til kurvatur tilpassa dei nye fartsgrensene.

Vegar med dimensjoneringsklasse H2 og H3 i samsvar med gjeldande N100 er gode vegar sett i forhold til trafikktryggleik, då begge vegklassane har krav om midtdelar og strenge krav til kurvatur, sideterreng og kryssutforming.
At ein utvidar moglegheitsrommet for H2 frå ÅDT 12000 til ÅDT 15000 er ikkje forventa å ha nokon store konsekvensar for dagens trafikktryggleiksnivå. Ulykkesfrekvensen for vegar med dimensjoneringsklasse H2 og H3 er i utgangspunktet låge samanlikna med resten av riks- og fylkesvegnettet. Heile riks- og fylkesvegnettet hadde i perioden 2016-2021 ein ulykkesfrekvens på 0,076 ulykker pr million køyretøykilometer. For vegar med 90 km/t med midtrekkverk (svarer til H2) er den 0,025, for 100 km/t (svarer til H3) er den 0,023 og for 110 km/t (svarer til H3) er han på 0,021.
Når det gjeld ulykkesåret 2022 er det ikkje på den delen av vegnettet som omfattar vegklassane H2 og H3 at me har sett ein auke i talet på ulykker. I 2021 var det to dødsulykker på veg med 90 km/t og midtdelar (det næraste me kjem H2 i N100), medan i 2022 omkom ingen på denne delen av vegnettet. Tilsvarande tal for vegnettet med 100 km/t er 1 dødsulykke i 2021 og 2 dødsulykker i 2022. På vegar med 110 km/t var det ei dødsulykke i 2021 og ingen i 2022. Desse tala underbyggjer at vegar med midtdelar er eit viktig trafikktryggleikstiltak.
Ulykkestala frå 2022 viser altså ingen tydeleg forskjell når det gjeld vegklassane H2 og H3.
Forslaget som har vore ute på høyring antas å ikkje gi vesentleg innverknad på dagens trafikktryggleiksnivå då dette vegnettet i utgangspunktet er svært trygt. Målet med dei foreslåtte endringane er å gi meir fleksibilitet for utbyggjar når det gjeld standardval og auka høve til gjenbruk av eksisterande vegnett, samtidig som det høge trafikktryggleiksnivået skal varetakast.
Det er forventa at dei foreslåtte endringane vil ha positiv innverknad på mellom anna anleggskostnader, arealbeslag og klimagassutslepp. Samtidig vil forslaget kunna ha noko negativ innverknad på reisetida for nokre trafikantgrupper. Statens vegvesen vil leggja fram si anbefaling for godkjenning for Samferdselsdepartementet. Deretter vil departementet handsame saka.