Skriftlig spørsmål fra Grunde Almeland (V) til arbeids- og inkluderingsministeren

Dokument nr. 15:1230 (2022-2023)
Innlevert: 02.02.2023
Sendt: 03.02.2023
Besvart: 09.02.2023 av arbeids- og inkluderingsminister Marte Mjøs Persen

Grunde Almeland (V)

Spørsmål

Grunde Almeland (V): Hva gjør statsråden for å sørge for at saksbehandlingstiden blir kortere?

Begrunnelse

I flere mediesaker den siste tiden har det fremkommet at saksbehandlingstidene på klager rundt sykepenger, arbeidsavklaringspenger og uføretrygd er vedvarende lange. I 2021 rettet Riksrevisjonen kritikk mot Nav og Trygderetten for å bruke altfor lang på å behandle klagesaker. Riksrevisjonen skrev at saksbehandlingstidene er for lange og at de har blitt lengre over tid. Det ble vist til at problemet med lang saksbehandlingstid er særlig alvorlig rundt helserelatert ytelser, som sykepenger, arbeidsavklaringspenger og uføretrygd. I rapporten sto det:

«I saker som omhandler uføretrygd, arbeidsavklaringspenger og andre helserelatert ytelser, vil utfallet ofte ha svært stor velferdsmessig betydning for brukeren. At disse brukerne opplever en særlig lang saksbehandlingstid er alvorlig, gitt den økete belastningen og påkjenningen ventetiden innebærer.»

Marte Mjøs Persen (A)

Svar

Marte Mjøs Persen: Jeg vil innledningsvis si at det er svært beklagelig at saksbehandlingstidene for behandling av klager både i Arbeids- og velferdsetaten og Trygderetten er såpass lang. Lang saksbehandlingstid vil kunne ha store konsekvenser for brukerne, og området følges derfor tett opp i dialogen med virksomhetene.
Arbeids- og velferdsetatens drift er fremdeles preget av ettervirkningene av koronapandemien. Koronapandemien medførte en situasjon med en tredobling i inngang av dagpengesøknader, i tillegg til en økning i øvrige søknader som omsorgspenger og sykepenger. I tillegg kom en rekke nye oppgaver til Arbeids- og velferdsetaten som følge av anmodningsvedtakene med midlertidige endringer i regelverk. Dette resulterte i at Arbeids- og velferdsetaten måtte prioritere kapasitet til å behandle nye søknader til livsopphold fremfor klagebehandling. Denne omprioriteringen av ressurser fra klagebehandling og etterkontroll i Arbeids- og velferdsetaten til behandling av søknader har hatt konsekvenser med et stort etterslep av klagesaker som igjen gir lange saksbehandlingstider på klagebehandling.
Jeg får opplyst fra Arbeids- og velferdsdirektoratet at gjennomsnittlig saksbehandlingstid i 2022 for klager på uføretrygd og arbeidsavklaringspenger var på om lag 80 dager i førsteinstans (NAV Arbeid og Ytelser). I januar i 2023 var status på gjennomsnittlig saksbehandlingstid hhv. på 76 dager for arbeidsavklaringspenger og 100 dager på uføretrygd i førsteinstans. Videre var gjennomsnittlig saksbehandlingstid i 2022 for NAV Klageinstans om lag 110 dager for de samme ytelsene, som er en reduksjon fra 2020 og 2021. Gjennomsnittlig saksbehandlingstid i NAV Klageinstans var ytterligere redusert i januar 2023 til hhv. 76 dager for arbeidsavklaringspenger og 85 dager for uføretrygd.
Som representanten sikkert er kjent med, er situasjonen for klager på sykepenger spesielt utfordrende. Saksbehandlingstiden for å behandle en klage på et vedtak om sykepenger er 52 uker i førsteinstans (NAV Arbeid og Ytelser), mens ventetiden i NAV Klageinstans nå er på 12 uker. Ventetiden er for lang, og det har derfor vært tett dialog med direktoratet om tiltak for å få ned saksbehandlingstidene. Arbeids- og velferdsdirektoratet har informert meg om at de nå forsterker bemanningen på sykepengeområdet for å redusere saksbehandlingstidene på klager. Videre endres arbeidsprosessen slik at saker raskere blir oversendt fra NAV Arbeid og ytelser til NAV Klageinstans. For å sikre at sykemeldte i en akutt situasjon prioriteres, vil etaten videreføre ordningen med å behandle disse sakene innen få dager.
For de øvrige helserelaterte ytelsene vil Arbeids- og velferdsetaten gjøre løpende vurderinger av nødvendig ressursnivå på ytelsene og de enkelte oppgavetypene innenfor ytelsene. Dette for å begrense belastningen brukerne opplever ved å vente på vedtak.
I tildelingsbrevet til Arbeids- og velferdsdirektoratet har departementet gitt føringer for utvikling av ytelsesforvaltningen. Det er forventninger om at Arbeids- og velferdsetaten skal bedre kvaliteten i ytelsesforvaltningen. Videre skal det være høy oppmerksomhet på å oppnå en positiv utvikling i saksbehandlingstidene på søknader og klager. Trygderetten skal redusere antallet ubehandlede ankesaker samtidig som alderen på gjenværende portefølje ikke øker. Videre er det viktig at det er en dialog mellom virksomhetene om tiltak som kan redusere samlet saksbehandlingstid i ankesaker, og om prognoser og prioriteringer av saksområder. Dette er føringer som vil følges opp i styringsdialogen med virksomhetene.
Som Riksrevisjonen også påpeker i sin undersøkelse av årsaker til lang saksbehandlingstid i klage- og ankesaksbehandlingen i Nav og Trygderetten (Dokument 3:8 (2020–2021)), har klage- og ankeområdet hatt utfordringer over tid med en relativt stor økning i antall klager på vedtak gjort i Arbeids- og velferdsetaten. Det har derfor vært behov for en grundigere gjennomgang om hva som er de bakenforliggende årsakene til økningen av klager og hva som kan være mulige forbedringsområder. Det ble derfor satt ned et offentlig utvalg som foretar en slik helhetlig gjennomgang av klage- og ankesakskjeden, der de vil se på forbedringer både innenfor dagens modell og organisering, men også vurdere alternative måter å organisere klage- og ankesystemet på. Jeg vil motta utvalgsrapporten i slutten av mars, der vurdering av tiltak vil være viktig i oppfølgingsarbeidet videre.