Skriftlig spørsmål fra Frank Edvard Sve (FrP) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1322 (2022-2023)
Innlevert: 07.02.2023
Sendt: 13.02.2023
Besvart: 27.02.2023 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Frank Edvard Sve (FrP)

Spørsmål

Frank Edvard Sve (FrP): Kan samferdselsministeren leggje fram ei detaljert oversikt over grunnkjøp og innløysing av hus og eigedomar som Statens vegvesen har gjennomført i 2022, fordelt på dei ulike prosjekta gjeldande heile landet og synleggjort kostnad pr prosjekt?

Begrunnelse

I ulike svar frå samferdselsministeren ang ferjefri kryssing over Romsdalsfjorden ved Møreaksen kjem det fram at ein i Statens vegvesen brukar betydelige midlar på grunnkjøp, innløysing av eigedomar osv. – berre i 2022 har Statens vegvesen forbrukt 73 mill. kroner på dette berre på Møreaksen som med stor sannsynligheit aldri reelt vil bli bygd.
Dette blir altså gjort i prosjekt som verken har ferdig KS2 eller har vore til Stortinget til endeleg behandling og er heller ikkje prioritert i Statens vegvesen sine langtidsplanar dei neste tiåra.
Samtidig opplever samferdselsprosjekt over heile landet å bli ramma av regjeringa sin "tørke" ang løyvingar til vegbygging og planlegging. Berre planleggingsmidlane er kutta ca. 30 % i årets statsbudsjett.
5 store "gryteklare" viktige nasjonale vegprosjekt blir stoppa, medan pengane renn ut av statens vegvesen rundt omkring i landet til prosjekt lenger ned på listene, og på prosjekt som sansynlegvis aldri blir bygd slik som Møreaksen til dømes.
At vi då samtidig har regionar innan Statens vegvesen som ukritisk brukar pengar, ikkje berre på planlegging, men på grunnkjøp og innløysing av eigedomar på prosjekt der ein ikkje garantert veit om prosjektet skal byggjast, eller endeleg beslutta trasevalg.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Vedlagt følgjer ei oversikt over grunnkjøp som er gjennomført og gjort opp av Statens vegvesen sin divisjon Utbygging i 2022. Utover divisjon Utbygging kan også Divisjon Drift- og vedlikehold gjere grunnkjøp, men dette vil da gjelde prosjekt som i hovudsak er under 200 mill. kroner, for eksempel grunnkjøp i samanheng med utbetringar og punkttiltak i forbindelse med ny busslomme.
Statens vegvesen sin divisjon Utbygging har gjennomført og gjort opp grunnkjøp for om lag 659 mill. kroner i 2022. Oversikten viser at desse prosjekta er i ulike fasar og dei fleste prosjekta er i hovudsak under bygging og har vedtatt reguleringsplan. Dermed er eigedommane som er løyst inn i hovudsak omregulert til vegformål i vedtekne reguleringsplanar, og for en stor del er anlegget i gang.
Det er og noko grunnkjøp knytt til bustadar der anlegget ikkje er i gang. Det er vedtatt eigne retningslinjer for innløysing av bustadar i regulert veglinje. På visse vilkår kan bustadeigar krevje bustaden innløyst sjølv om prosjektet ligger fram i tid. Til dømes om eigar kommer i ein vanskeleg situasjon, svært sjuke eller gamle folk som er helt avhengig av å flytte til en annan bustad. Noko av grunnervervet skyldast slik innløysing.
I nokre høve må Statens vegvesen få høve til starte erverv av bustad tidlegare fordi det ikkje er nok eigendommar for sal til å dekke marknaden når det ordinære bustadervervet startar, til døme Vestkorridoren. I tillegg kan det være andre grunnar til grunnkjøp før prosjektet er klart for oppstart/har vedtatt reguleringsplan, såkalla strategiske kjøp. Dei skal og gjerast innafor visse rammer, trase må vere vedtatt i kommunedelplan, og det må vere klart i statleg interesse.

Vedlegg til svar