Skriftlig spørsmål fra Hege Bae Nyholt (R) til kommunal- og distriktsministeren

Dokument nr. 15:1297 (2022-2023)
Innlevert: 09.02.2023
Sendt: 09.02.2023
Besvart: 16.02.2023 av kommunal- og distriktsminister Sigbjørn Gjelsvik

Hege Bae Nyholt (R)

Spørsmål

Hege Bae Nyholt (R): Mener statsråden at "styrker og svakheter med dagens organisering og innslag av private aktører innenfor ulike skattefinansierte velferdstjenester" ikke ble godt nok utredet av velferdstjenesteutvalget, og hvordan vil statsråden forholde seg til at 4 av utvalgets 13 medlemmer oppfatter dette tillegget i mandatet som så utfordrende at det er tvil om hvorvidt de kommer til å delta i arbeidet?

Begrunnelse

Utspringet for konflikten i avkommerisialiseringsutvalget er formuleringen av mandatet. Til dags dato ligger to versjoner ute.
Én der utvalget får i oppdrag å utrede modeller for avkommersialisering gjennom økt offenltig egenregi, økt innslag av ideelle og/eller sterkere regulering av kommersielle aktører i velferdstjenester. Så finnes det en annen versjon, med et tillegg under utvalgets formål, nemlig at: Utvalget skal utrede styrker og svakheter med dagens organisering og innslag av private aktører innenfor ulike skattefinansierte velferdstjenester.
I en kommentar i VG (9. feb.) påpeker Astrid Meland at dette tillegget kom til etter at regjeringen vedtok mandatet, rett før utvalgets første møte. Tillegget ble utspringet til en konflikt om forståelsen av hele mandatet og hvordan arbeidet skulle legges opp og prioriteres. Konflikten har siden eskalert og vært gjenstand for mye medieoppmerksomhet. Situasjonen er nå slik at, ifølge Klassekampen, 4 av 13 medlemmer av utvalget ikke møter i utvalget, og at det ellers er uavklart hva som kommer til å bli utfallet.
Tillegget er også overraskende, all den tid Velferdstjenesteutvalget NOU 2020:13 gir en grundig gjennomgang av private aktører i velferdstjenester, hvordan disse fungerer i dagens velferdssystem, samt anbefalinger til hvordan “private produsenter kan brukes bedre og mer effektivt”. Det synes at svært mye av det arbeidet som kan avledes av den tillagte setningen allerede er gjort. Det bør også nevnes at Storberget-utvalget leverte mye av det samme, spesifikt til barnehagesektoren.

Sigbjørn Gjelsvik (Sp)

Svar

Sigbjørn Gjelsvik: Representanten Bae Nyholt er oppteken av at det er to versjonar av mandatet for avkommersialiseringsutvalet kor setninga «utvalget skal utrede styrker og svakheter med dagens organisering og innslag av private aktører innenfor ulike skattefinansierte velferdstjenester» utgjer skilnaden mellom dei to versjonane.
Mandatet er, uavhengig av den aktuelle setninga, tydeleg på at utvalet skal vurdere fordelar og ulemper av modellar for utfasing av kommersiell drift i velferdstenestene i ljos av ei rekke omsyn kor dagens situasjon utgjer samanlikningsgrunnlaget. Då er det naudsynt å ha utgreia situasjonen i dag. Om velferdstenesteutvalet si utgreiing gjev eit fulldekkjande bilete i så høve, må utvalet sjølve vurdere.
Den aktuelle setninga har vore inkludert i arbeidet med mandatet heile vegen. Setninga går dessutan fram direkte av sjølve den kongelege resolusjonen som utnemner utvalet. Då det vart oppdaga at setninga ved ei inkurie ikkje var komen med i mandatet som var vedlagt den kongelege resolusjonen, vart utvalet straks gjort merksam på dette. Då fekk utvalet og utvalsmedlemmane tilsendt det gjeldande mandatet der setninga frå resolusjonen er teke inn. Departementet var 6g tilstadespå det fyrste møtet i utvalet og gjorde greie for dette.
Avkommersialiseringsutvalet har fått eit breitt og detaljert mandat, som er fastsett av kongen i statsråd. Eg ventar at dei følgjer opp dei ulike delane av mandatet i tråd med oppdraget dei har fått. Korleis dei skal løyse oppdraget innanfor ramma av dette, er eit ansvar som ligg til utvalet sjølv.