Abid Raja (V): Hvordan vil statsråden, i samarbeid med skoler og skoleeiere, ta grep for å motvirke den økende volden mot lærere i skolen, og hvilke tiltak mener statsråden det kan være formålstjenlig å gjennomføre for å redusere vold mot ansatte i skolen?
Begrunnelse
Det er et økende problem med vold i skolen, og særlig mange lærere på barneskolen oppgir at de har blitt utsatt for vold i forbindelse med arbeidet. Mange lærere har fortalt at de føler seg utrygge på jobb og tar forhåndsregler når de går på jobb for å være mindre utsatt for vold.
Ifølge levekårsundersøkelsen i 2021 har lærere på 1.-10. trinn over fire ganger så høy risiko for å bli utsatt for vold og trusler sammenlignet med yrkesaktive ellers i samfunnet. Vold eller trusler om vold omfatter hendelser av ulik alvorlighetsgrad. Det kan dreie seg om slag, spark, dytting, lugging eller andre fysiske angrep.
I en undersøkelse bestilt av Utdanningsforbundet i 2017 viste det seg at 45 pst. av lærerne oppgir at de en eller flere ganger har blitt utsatt for trusler fra elever som de oppfattet som ubehagelige i løpet av de siste fem årene. 52 pst. av lærerne i barneskolene og 34 pst. blant lærerne i ungdomsskolene. 42 pst. av lærerne har opplevd fysisk vold fra elever en eller flere ganger i løpet av de siste fem årene.
I en tilsvarende undersøkelse fra 2005 var tallene 19 pst. av lærerne i barneskolen som oppga at de hadde blitt utsatt for trusler som opplevdes ubehagelige, mens 24 pst. av lærerne i ungdomsskolen svarte det samme. 24 pst. av lærerne på barnetrinnet oppga at de hadde blitt utsatt for vold fra elever siste fem år, og 11 pst. blant lærerne på ungdomstrinnet.
Nylig har media satt saken på dagsorden igjen med utgangspunkt i situasjonen i Sarpsborg kommune, der antallet avvik der elever har utsatt ansatte i skolen for fysiske angrep, trusler og/eller trakassering, har steget fra 253 i 2018 til 666 i 2022. Kommunen registrerte 442 fysiske angrep i 2022, opp fra 188 i 2018.