Ingvild Wetrhus Thorsvik (V): Anser statsråden at lovforslagene som beskrevet i Prop. 31 L (2022-2023) gjør endringer i straffeloven for å kriminalisere samarbeid med fremmed etterretning om å utøve påvirkningsvirksomhet overflødig, og, hvis ikke, hvordan anser statsråden at Prop. 31L (2022-2023) skal forholde seg til forslaget om endringer i straffeloven knyttet til påvirkningsvirksomhet?
Begrunnelse
I Prop. 31 L (2022–2023) Endringer i politiloven og politiregisterloven (PSTs etterretningsoppdrag og bruk av åpent tilgjengelig informasjon) blir PSTs anledning til å arbeide for å avdekke fremmedstatlig påvirkning nevnt flere ganger, og det skrives at det er «ønskelig at PST skal kunne kartlegge […] påvirkningsoperasjoner fra andre land». På nåværende tidspunkt er det å gjennomføre en påvirkningsoperasjon på vegne av en fremmed stat i utgangspunktet ikke ulovlig. 12. mai 2021 sendte imidlertid Justis- og beredskapsdepartementet ut forslag til endringer i straffeloven, straffeprosessloven og politiloven som kriminaliserer samarbeid med fremmed etterretningstjeneste om å utøve påvirkningsvirksomhet på høring. Som påpekes i blant annet Forsvarsdepartementets høringssvar kan det oppfattes som at lovforslaget i Prop. 31 L står i kontrakt til forslaget om å kriminalisere samarbeid med fremmed etterretningstjeneste om å utøve påvirkningsvirksomhet, fordi endringene foreslått i Prop. 31 L vil gi PST anledning til å kartlegge aktivitet på nett og i sosiale medier for å avdekke påvirkningsoperasjoner uavhengig av om disse er kriminalisert eller ikke. I den forbindelse er det ønskelig med en utdypning av hvorvidt statsråden mener at Prop. 31L (2022-2023) – når det gjelder påvirkningsoperasjoner – gjør forslaget om endringer i straffeloven mv. knyttet til påvirkningsvirksomhet overflødig, og, hvis ikke, hvordan statsråden mener at Prop. 31L (2022-2023) skal forholde seg til forslaget om endringer i straffeloven knyttet til påvirkningsvirksomhet.