Skriftlig spørsmål fra Helge André Njåstad (FrP) til kommunal- og distriktsministeren

Dokument nr. 15:1359 (2022-2023)
Innlevert: 14.02.2023
Sendt: 14.02.2023
Besvart: 20.02.2023 av kommunal- og distriktsminister Sigbjørn Gjelsvik

Helge André Njåstad (FrP)

Spørsmål

Helge André Njåstad (FrP): Vil statsråden anbefale at DiBK skal ha en mer fleksibel holdning og ikke straffe disse bedriftene – som tross alt holder DiBK løpende orientert?

Begrunnelse

Vinterhager Sørlandet AS og mange andre bedrifter i samme bransje har mottatt et brev fra DiBK om at de pålegges å oversende produktinformasjon for metallkonstruksjonen i drivhusene som de produserer, distribuerer og/eller importerer. Bedriften tok etter dette kontakt med fabrikken som de importerer fra. Fabrikken har satt i gang prosessen med å skaffe de sertifiseringene som DiBK krever, men å skaffe seg dette tar tid og vil derfor ikke rekke fristen som DiBK har satt. Bedriften har hele veien hatt dialog med DiBK og forklart situasjonen, samtidig som de har delt dokumenter som har blitt benyttet i Danmark i håp om at det kunne svare på det DiBK etterspurte. Likevel fikk bedriften etter nyttår et nytt brev fra DiBK som viser null forståelse. DiBK har krevd omsetning og markedsføringstopp, eller bli møtt med tvangsmulkt på 1 800 kr per dag og 9 000 kr per uke frem til dokumentasjonen kommer. Mange andre bedrifter i denne bransjen opplever den samme holdningen fra DiBK.
Direktoratet for byggkvalitet ba bedriftene sende følgende dokumentasjon på den bærende konstruksjonen til et drivhus i stål eller aluminium:

• CE-merke i henhold til NS-EN 1090-1:2009+A1:2011
• Ytelseserklæring på norsk, svensk eller dansk
• Monteringsanvisning på norsk, svensk eller dansk
• Dokumentasjon på utført tredjepartskontroll iht. attestasjonssystem 2+

For fabrikken og andre drivhusprodusenter på markedet er dette helt nytt, og fabrikken har ikke møtt med disse kravene i noen andre land i Europa. Salg av drivhus står for en stor andel av omsetningen, og DiBK rigide holdning vil derfor ramme Vinterhagen Sørlandet AS og flere andre bedrifter i samme situasjon hardt.

Sigbjørn Gjelsvik (Sp)

Svar

Sigbjørn Gjelsvik: Eg kjenner ikkje detaljane i saka som stortingsrepresentanten viser til. Sidan mitt departement er klageorgan for vedtak som blir fatta i denne saka, kan eg ikkje gå inn i denne men svare på generelt grunnlag.
Direktoratet for byggkvalitet (DiBK) har ansvaret for å føre tilsyn med at byggjevarer som blir selt har nødvendig og rett produktdokumentasjon. Gjennom EUs byggjevareforordning er det stilt felleseuropeiske reglar om marknadsføring og dokumentasjon av eigenskapane til byggjevarer. Drivhus er etter forordninga ei byggjevare. Etter forordninga har både produsent, importør og dei som sel ansvar for å kunne leggje fram dokumentasjon på byggjevara. Dei har også ansvar for at byggjevara ikkje blir marknadsført på ein misvisande måte. Dette er krav som EU meiner er nødvendig for å sikre at bedrifter har like rammevilkår, og varetek tryggleiken til dei som kjøper og bruker byggjevara.
Krava i byggjevareforordninga er gjennomført i Noreg gjennom ein eiga forskrift, byggevareforskriften. Denne har gjeldt sidan januar 2014. Det har vore krav til dokumentasjon av byggjevarer sidan 1996. Krav til dokumentasjon av byggjevarer er med andre ord ikkje noko nytt for bedrifter.
Det er ikkje tvil om at krava som EU stiller gjennom byggjevareforordninga, og som vi er forplikta til å følgje opp, er omfattande. Eg forstår at slike krav kan vere tyngande for ulike verksemder. Eg er også opptatt av at ein skal søke å finne fleksible løysingar innanfor rammene av regelverket som Noreg er bunde av.
På generelt grunnlag meiner eg at det ikkje er urimeleg å stille krav om at bedrifter som anten produserer, importerer eller sel byggjevarer, kan leggje fram dokumentasjon som viser at grunnleggande krav til mellom anna bereevne er oppfylt, og at det følger med monteringsanvisning for korleis byggjevara skal bli satt opp. Saka som representanten Njåstad syner til kan eg imidlertid som sagt ikkje gå inn i konkret.