Skriftlig spørsmål fra Sveinung Stensland (H) til kommunal- og distriktsministeren

Dokument nr. 15:1380 (2022-2023)
Innlevert: 15.02.2023
Sendt: 16.02.2023
Besvart: 22.02.2023 av kommunal- og distriktsminister Sigbjørn Gjelsvik

Sveinung Stensland (H)

Spørsmål

Sveinung Stensland (H): Rogaland fylke kommer allerede dårlig ut i fordeling av statlige midler til drift av fylkeskommunen, samferdsel og helse, noe skyldes demografi men det skyldes også en kraftig inntektsutjevning som inndrar mye skatteinntekter fra Rogaland. På toppen av dette foreslås i høringsforslaget til nytt inntektssystem departementet har sendt på høring, et kutt på 300 millioner årlig.
Hvordan mener kommunalministeren Rogaland skal oppfylle sine forpliktelser, med en ytterligere svekkelse av Rogalands andel av inntektsfordelingen?

Begrunnelse

Forslaget vil bety dramatisk reduksjon i rammene for Rogaland. Den samme regjeringen som bruker milliardbeløp på reversering av region- og kommunesammenslåinger legger opp til å strupe Rogaland enda mer. Forslaget innebærer en forskyvning av inntekter fra Vestlandet til andre deler av landet, man kan mistenke at dette er del av en ønsket politikk, ref. angrepene på oppdrettsbransjen og strømprodusenter.
Fylkesutvalget i Rogaland kommer med kraftige innvendinger mot forslaget departementet sendt på høring. Jeg stiller meg fullt ut bak denne. Jeg siterer:

"Ekspertutvalgets forslag innebærer et dramatisk svekket finansielt grunnlag for Rogaland fylkeskommune. Det foreslås spesielt store endringer i den objektive delen av inntektssystemet (kostnadsnøkkelen), som på ingen måte var forutsett.
Elementene som i dagens inntektssystem ligger utenfor kostnadsnøkkelen innebærer en betydelig skjevfordeling i disfavør av Rogaland fylkeskommune. Dette betyr at fylkeskommunen har lave frie inntekter korrigert for variasjoner i utgiftsbehov, sist beregnet til 93 pst. av landsgjennomsnitt i regnskapet for 2021. Deler av denne skjevheten er nødvendig å rette opp, og vi har forventet at dette skulle skje.
Rogaland kommer veldig dårlig ut av endringene i kostnadsnøkkelen slik utvalgets hovedforslag er innrettet. Vårt objektive utgiftsbehov er anslått å gå ned fra 98,8 pst. til 94,1 pst. av landsgjennomsnitt. Det gir et enormt stort bortfall av inntekter i den objektive delen av inntektssystemet – et tap på nærmere 300 mill. kroner. Fylkesutvalget i Rogaland ser på dette som veldig alvorlig, og konsekvensene ville være helt uakseptable.
Fylkeskommunen taper 230 mill. kroner på forslaget til ny kollektivnøkkel alene. Med så store endringer oppstår motsetninger mellom fag og politiske føringer. Satsingen på kollektivtransport, med statlige og fylkeskommunale forpliktelser gjennom byvekstavtale og tilhørende nullvekstmål, settes på spill. Tanken var at man skulle satse på kollektivtransport i byregioner generelt, ikke bare på Østlandet. Forslaget vil gi dramatiske konsekvenser dersom det blir innført. Det vil være umulig å opprettholde satsingen på kollektivtransport på dagens nivå, og det vil kreves en omlegging av kollektivtransporten i Rogaland i strid med Stortingets ønsker."

Sigbjørn Gjelsvik (Sp)

Svar

Sigbjørn Gjelsvik: Kommunal- og distriktsdepartementet sette i mars 2022 ned eit uavhengig ekspertutval for å gå gjennom inntektssystemet for fylkeskommunane. Utvalet leverte innstillinga si 2. desember. Rapporten er no på offentleg høyring med frist 3. mars 2023. Ekspertutvalet har gjort ei heilskapleg vurdering av inntektssystemet og kjem med fleire forslag til endringar. Forslaga gjeld både utgiftsutjamninga og somme av dei andre elementa i systemet.
Regjeringa vil vurdere innspel frå fylkeskommunane og andre før vi tar stilling til forslaga i rapporten. Det er derfor ikkje mogleg å seie noko om konsekvensane for den einskilde fylkeskommune no.
Dagens inntektssystem er utforma med tanke på den fylkesinndelinga som blei innført i 2020. Vi må derfor sørge for at det er tilpassa den nye fylkesinndelinga vi får frå 2024. Regjeringa tar sikte på å legge fram eit forslag til endringar i inntektssystemet for fylkeskommunane i kommuneproposisjonen for 2024.